JE LI SUNET ZIKRITI SJEDEĆI POSLIJE FARZA ILI NEMA SMETNJE IZAĆI?
PITANJE: Esselamu alejkum.
Imam pitanje vezano za izlazak nakon završetka farz namaza.
Interesuje me da li je praksa koju barem u mom džematu viđam, a i ja sam radim ispravna? Znači, da li je ispravno nakon fard namaza, primjera radi jacijskog, kad se preda selam, ustati i izaći iz džamije ili je ispravnije ostati zikr činit i onda ići kući obavit pritvrđene sunete jer je to bolje raditi kući?
Ovih dana sam nešto razmišljao da ja sa svojim izlaskom možda demotivišem ljude koji su tu do kraja, tj. klanjaju sve ostalo sto je standard u Bosni.
Da li bi bilo ispravno da ovako postupim, da klanjam fard, da sjednem zikrim i onda nakon toga da klanjam 2 rekjata a kod kuće vitr namaz, tj. da li je ispravno klanjati ostalo u džamiji mimo farza naravno ako ima zikr između. Hvala vam puno.
ODGOVOR: Alejkumusselam.
Pitanje sjedenja poslije farz namaza i zikrenja sjedeći je mes'ela oko kojeg učenjaci imaju dva stava: po jednima je sunet zikriti sjedeći poslije farza a po drugima to nije sunet nego je samo zikrenje sunet svejedno sjedeći ili napuštajući mjesto klanja ili mesdžid.
Prvi nemaju konkretnog dokaza osim hadisa kojeg bilježi Buharija u svom Sahihu u kojem je došlo da je čovjek u namazu (ima nagradu namaza) sve dok sjedi i čeka od jednog do drugog namaza.
Tekst hadsia je: “Neprestano je neko od vas u namazu sve dok čeka (nastupanje drugog) namaz”.
Drugi stav učenjaka je jači sa strane dokaza, jer je prenešeno nekoliko hadisa u kojima je došlo da su Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i ashabi odmah nakon farza ustajali, ili izlazili iz mesdžida ili odlazili na drugo mjesto u mesdžidu.
Pa tako po ovom pitanju ima širine, svejedno zikrio čovjek sjedeći ili izašao i zikrio u putu. Najbolje je da oni koji ne žure sjednu i zikre u mesdžidu a oni koji žure i imaju obaveza da zikre izlazeći i odlazeći iz mesdžida, a Allah zna najbolje.
A što se tiče klanjanja suneta (potvrđenih i nepotvrđenih) mustehab je i sunet da se oni klanjaju u kući a ne mesdžidu, jer je to bila praksa Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.
Takođe, došlo je u hadisu mutefekun alejhi: “Najbolji namaz čovjeka je namaz koji klanja u svojoj kući osim propisanih (farz) namaza”.
Prema tome, zikri sjedeći poslije farza ili izlazeći i odlazeći iz mesdžida shodno okolnostima i obavezama, a sunete klanjaj kod kuće osim ako poslije farza ne ideš kući nego na posao ili slično. A demotivisanje onih koji novotarski u džematu zikre i rade neke druge bosanske autohtone standard-novotarije, voditi računa o tome da im ne narušavaš novotarsku atmosferu i skrušenost ne treba biti tvoja preokupacija, ibret je da slijediš sunet a ne da se prilagođavaš novotarskom praktikovanju nekih ibadeta. Ve billahi tevfik.