OBILJEŽAVANJE DATUMA ROĐENJA POSLANIKA ﷺ PREDAVANJEM, PRIREDBOM, SIJELOM ILI SLIČNO
PITANJE: Esselamu alejkum!
Imam jedno pitanje vezano za 12.Rebiu-l-evvel ”dan rođenja Poslanika” s.a.v.s. (iako po mom skromnom znanju znam da su se islamski istoričari razišli po tom pitanju). Naime naišao sam na tekst profesora islamskih nauka Muse Sanina u kojem stoji sledeće:
MUHAMMED, sallallahu alejhi ve sellem, i BOŠNJACI
Dočekasmo, Allahu hvala, jos jedan 12.Rebiu-l-evvel, dan rođenja Allahovog Poslanika i Njegovog Miljenika, Muhammeda, alejhis selam. Istina, na ovaj dan ili ovog datuma, i preselio je na ahiret naš uzor i vođa do Sudnjeg dana…..
Medjutim, ovdje niko ne veliča ovaj dan zbog preseljenja Muhammeda, alejhis selam, a ovo je još jedan od dokaza i specificnosti ličnosti Muhammedove, sallallahu alejhi ve sellem, biti rođen i umrijeti u istom danu, nego naprotiv zbog njegovog rođenja. Formalno kažemo “umrijeti”, jer njegov sunnet-njegova praksa je živa i biće do Sudnjeg dana. Veli Uzvišeni:”…i znajte da je među vama Allahov Poslanik!”.
Rođen je u proljeće, a proljeće niti je hladno niti prevruće. Takva je bila i njegova misija-umjerena. U njoj nema mjesta nijednom ekstremizmu, nego je to put sredine. Međutim, sredinom je najteže ići, puno je lakše biti u nekoj vrsti ekstremizma, ili ove ili one strane, ili totalna pasivnost ili velika zagrijanost. I jedno i drugo donosi i proizvodi probleme, te nam je i to jedan od odgovora zašto smo u halu u kakvom jesmo.
Ovo se ogleda i u samom obilježavanju mevluda.
Jedna, velika grupacija medju Bošnjacima islam poistovjećuje sa mevludom-“to je ono što nam je sačuvalo islam u komunizmu”, ne da ga ni za živu glavu, hvalospjevi o Muhammedu, alejhis selam, su im omiljeno štivo, naročito Gaševićev mevlud, ustaju na noge pred imaginarnim, zamišljenim Poslanikom, a on sam, sallallahu alejhi ve sellem, zabranjivao je da se pred njim ustaje dok je živ još bio. Inače, sam Gaševićev mevlud, uz dužno poštovanje njegovom autoru, pun je izmišljotina na Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, tipa: mali, tek rođeni Muhammed,a.s., diže prst u zrak, uči već tada dovu za svoj ummet, 40.000 buraka ga čekase… Ovo su proizvoljne informacije autora, a ovako se ne podiže čast i ugled Muhammedu,s.a.v.s.
Druga grupacija, totalno suprotna prvoj, izbjegava svaku pomisao na mevlud, ovaj datum im ništa ne znači, za njih je to dan kao i svaki drugi, bez puno vrijednosti. DAN U KOJEM JE ROĐEN PRVAK ZEMLJE I LJUDSKOG RODA!! Ta, kršćani su od Isusovog rođenja napravili svjetsku atrakciju, svako muslimansko dijete mora znati kada je 25.decembar, odnosno 7.januar. Silni filmovi, reklame,serije.. bombarduju nas i agresiju vrše tokom čitavog decembra, a mi bismo rođenje najboljeg čovjeka, prvaka ljudi i najčasnijeg potomka Adema, a.s., bacili u zaborav i zapečak. Ne može tako!
Smatram da Mevlud treba dostojanstveno obilježiti, sjetivši se života i djela Allahovog poslanika, Muhammeda, a.s., uzeti pouku iz toga,napojiti svoja srca i nastaviti dalje kroz život jos odlučniji u Sunce zore islama koja se nezaustavljivo rađa.
Bez novotarija i radnji koje bi osudio i sam Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, ali i bez negiranja i zaborava na ovaj dan, od kojeg bi kršćani i židovi napravili atrakciju vasionskih razmjera.
Sanin Musa, prof. islam. nauka, daija i publicista. 24.01.2013.
Kada su neki članovi iznijeli svoje stavove koji su bili protiv obilježavanja mevluda i samog ”dana rođenja” profesor je dao svoj komentar ponovo:
Poštovana braćo i sestre, svačije mišljenje mi je bitno i poštujem ga, iako se shvatanja razlikuju. Nekada oni koji se najviše pozivaju na Kur'an i Sunnet, najmanje ga razumiju ili imaju samo svoju viziju Kur'ana i Sunneta, te na osnovu iste mjere sve ostalo i svakog drugog. Tekstom nisam namjeravao pozivati pjevačicama i miješanju muškaraca i žena, ja se godinama borim protiv tih stvari, ali isto tako,šerijat ne možemo praviti preko noći. Stoljećima su neprijatelji radili da danas nigdje u svijetu ne vlada šerijat, neće se preko noći moći instalirati. Prvo u svojim razumima i srcima, zatim u kućama i porodicama, pa tek dalje. Isto tako, kada govorim o dostojanstvanom obilježavanju Mevluda, mislim na predavanja i tribine na kojima će se spominjati pouke iz života Muhammeda,a.s., i gdje ćemo se sjetiti ovog dana kada je najodabranije stvorenje došlo na ovaj svijet. Tada je istinsko sunce-Muhammed, s.a.v.s., obasjalo Zemlju. Kršćani su spomenuti, ne kao uzor, nego kao primjer šta su oni napravili od rođenja onoga koga oni štuju, pa kako smo onda, tek mi u potrebi svijetu predstaviti Muhammeda,a.s. Znači, ne radi se ovdje o obilježavanju i slavljenju rođendana, nemojte me pogrešno tumačiti, nego upravo o sjećanju na Sunnet Muhammedov, s.a.v.s. Također, zašto mevlud ne iskoristiti kao davetsko sredstvo i govoriti tada narodu o pravom Sunnetu Muhammeda, a.s. I zamolio bih vas, imajte poštovanja i nemojte meni o dokazima i zabludi. Takvih poletnih momaka na putu njihove vizije Kur ana i Sunneta, nagledao sam se na stotine. Omalovažavali su učenjake, jer im nisu govorili po meraku, po njihovoj viziji Kur ana i Suznneta, a zatim su nestali, kao da ih nije ni bilo. Želim vam svako dobro, ali poštovani moji, vi samo stojite na tribinama i mašete zastavama i parolama, a moja malenkost se vec skoro dvije decenije bori u areni i ringu protiv lavova i aligatora, na putu oživljavanja Kur ana i Sunneta. Allah vas nagradio, želim vam svako dobro dunjaluka i ahireta.
A zatim i jos jedan nakon malo ostrijih reakcija:
Još jednom bih zamolio, iako nemam za tim nikakve potrebe niti se nekom pravdati, ne naturajte mi ono što nisam rekao. Ako ne možete shvatiti što sam objavio u postu, onda pogledajte objašnjenje. Nisam za klasične mevlude poznate kod Bošnjaka niti sam ikad bio, ali nisam ni za to da dan rođenja najboljeg Allahovog roba, Allahovog poslanika, Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, prođe kao i svaki drugi dan, a da ne uzmemo neku pouku iz njegovog života. Svašta bi se još moglo kazati “ulemi” koja dade ovako “stručne” komentare, ali je od ahlaka ostaviti raspravu makar i bio u pravu. Međutim, kod mene će se samo pojačati želja da se jednom istinski razgovara na dostojan način i ako treba kulturno, islamski raspravi-ko su to, zaista, oni koji oživljavaju i bore se za sunnet, a ko su novotari. Molim Allaha da nas uputi, poveća nam uputu i sačuva islam i muslimane u Bosni, Sandzaku, Balkanu i cijelome svijetu.
Na kraju moje pitanje bi glasilo, imali ikakvog osnova obilježavati ovaj dan na bilo koji nacin, bilo to mevludom (sa čime se ne slažem) bilo to nekim predavanjem, bilo nekim zajedničkim sijelom?
ODGOVOR: Alejkumusselam.
Proslavljanje mevluda
Pisati, govoriti, argumentirati i raspravljati se oko toga da li je proslavljanje mevluda kako je uobičajeno kod nas i islamskom svijetu novotarija ili ne, mislim da je to suvišno i bespotrebno za ozbiljne praktičare Islama osim u slučaju poučavanja džahila, neznalica i onih koji imaju pogrešno poimanje Islama, a takođe to gubljenje dragocjenog vremena na tako očitim i jasnim pitanjima vjere.
Uvijek će biti muslimana a među njima često i daija koji neke stvari vjere ne mogu probaviti i svariti pa makar one bile jasne kao bjelina sunčanog dana. Ispravnost stava o nekom pitanju vjere se ne mjeri po mnoštvu ljudi ili autoriteta koji ga zastupaju nego po šerijatskim argumentima sa kojima se podupire.
Datum rođenja Allahovog miljenika
Što se tiče dana njegovog rođenja, nema razilaženja između biografičara i učenjaka hadisa da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rođen u ponedjeljak.
Takođe, početak poslanstva Poslanika, sallallahu alejhi vesellem, je bio u ponedjeljak, njegov dolazak u Medinu prilikom hidžre je bio u ponedjeljak i dan kada je preselio na bolji svijet je bio u ponedjeljak. Sve ovo je došlo u vjerodostojnim hadisima:
– Bilježi Muslim u svom Sahihu da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, upitan o postu ponedjeljkom pa je rekao: “To je dan u kojem sam rođen i dan u kojem je počelo moje vjerovjesništvo – počela mi je objava”.
– Bilježi Buharija u svom Sahihu hadis u kojem se navodi kako su muslimani Medine čuli da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, izašao iz Mekke (krenuo na Hidžru) … Pa su sreli Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, u mjestu zvanom El-Harre, pa je sa njima otišao desno tako da je odsjeo kod Beni Amra ibn Avfa, a to je bilo u ponedjeljak.
– Bilježe Buharija i Muslim u svojim Sahihima od Enesa, radijallahu anhu, da je dan preseljenja Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, bio ponedjeljak.
A što se tiče mjeseca rođenja, većina biografičara je na stavu da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rođen u mjesecu Rebi'u-evel, a što je i tačno. Dok Es-Suhejli u svojoj knjizi “Er-revdu el-enif” (1/282) pripisuje
Zubejru ibn Bekkaru stav sa kojim se on izdvojio od svih ostalih da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rođen u mjesecu Ramazanu.
Međutim, postoji veliko razilaženje kod historičara i autora sire oko tačnog datuma rođenja Allahovog miljenika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, nakon što je potvrđeno da je rođen u ponedjeljak u mjesecu Rebi'ul-evvelu.
Naime, Ibn Kesir u njegovoj siri “El-Fusul” navodi četiri mišljenja:
– prvo: da je rođen drugog Rebi'u-evela,
– drugo: da je rođen osmog,
– treće: desetog
– četvrto: dvanaestog Rebi'ul-evela.
Nema nekog vjerodostojnog argumenta koji presuđuje po ovom pitanju.
Organizovanje predavanja, priredbi, svečanosti i slično povodom njegovog datuma rođenja
Organizovanje skupova, predavanja, priredbi, svečanosti i slično povodom datuma rođenja Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, i ponavljanje istih svake godine u isto vrijeme je takođe novotarija u vjeri kao i klasično proslavljanje mevluda. Svejedno kakve namjere i nijetove imali organizatori takvih aktivnosti ovakve manifestacije nisu propisane u Islamu niti se mogu opravdati, te ih nije dozvoljeno organizovati niti njima prisustvovati.
Argumenti zabrane ovakvih skupova i aktivnosti su sljedeće:
Prvo – što se ovakve svečanosti konstantno ponavljaju svake godine u isto vrijeme, a u Islamu ono što se ponavlja svake godine naziva se na arapskom ‘ID-om, na bosanskom „praznik“, tj. vraća se na arapsku riječ ‘ADE JE'UDU ‘ID što znaći ono što se stalno vraća i ponavlja. U osnovi u Islamu nema ID-a (praznika koji se ponavlja svake godine) osim dva ID-a bajrama: ramazanskog i kurbanskog. Svi praznici mimo dva bajrama su novotarija u vjeri.
Dokaz za to su je hadis od Enesa, radijallahu anhu, u kojem je došlo da kada je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, došao u Medinu oni su imali dva dana (praznika) u kojima su igrali (praznovali), pa je rekao: “Zaista vam je Allah zamjenio (ta dva praznika) sa boljim od njih: kurbanski i hadžijski bajram”. Hadis bilježe Ebu Davud, Nesai, Ahmed i Hakim, a vjerodostojnim su ga ocijenili Hakim, Zehebi, Ibn Hadžer, Albani i Šuajb Arnaut.
Drugo – povodom datuma rođenja, za koji se ne zna ni kada je tačno bio: 2., 8., 10. ili 12. Rebi'ul-evvela, nisu Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ni ashabi niti selef ovog Ummeta nisu pravili manifestacije, svečanosti ili na neki drug način ih obilježavali. A ono što nije bilo od vjere u njihovo vrijeme nije ni danas, jer da je u tome, tj. izdvajanju ovog dana sa tim manifestacijama, bilo hajra ne bi ih mi u tome pretekli s obzirom koliko su oni bili gorljivi u praktikovanju i slijeđenju sunneta.
Treće – organizovanje ovakvih susreta nije bilo poznato kod prvih muslimana nego je to posljedica oponašanja kjafira u njihovim običajima. Kjafiri veličaju i obilježavaju dane u kojima su njihovi velikani rođeni, a to nije bilo svojstveno muslimanima u prva četiri stoljeća Islama nego se postepeno raširilo tek kada je to zabludjela šitska sekta ‘Ubejdije uvela u praksu među muslimane Egipta.
A oponašanje kjafira u onome što je karakteristično za njih je zabranjeno na osnovu riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Ko oponaša neke ljude (jedan narod) on je od njih”. Hadis bilježe Ebu Davud i Ahmed, a ocijenili su ga dobrim i vjerodostojnim Ibn Hibban, Ibn Hadžer, Albani i Sulejman ‘Ulvan.
Sa druge strane, musliman treba da se prisjeća velikih događaja iz istorije Islama iz sire Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, stalno i neprestano, da slijedi njegov sunnet, da ga uzme za uzor u njegovoj Uputi sa kojom je došao u svim sferama života, da nastoji izučavati sunnet i siru cijele godine. A ne da njegova vjera postane zbir vjerskih manifestacija i svečanosti zbog ovog ili onog dana ili noći u kojima se nešto u istoriji Islama desilo. Ve billahi tevfik.