Uncategorized

POST TRUDNICE I DOJILJE

POST TRUDNICE I DOJILJE

Došlo je nekoliko pitanja da li se olakšica ostavljanja posta trudnici i doljiji odnosi samo na one koje se boje za sebe i svoje dijete. Ili je olakšica došla za sve trudnice i dojilje.

ODGOVOR:
Neka je salavat i selam na posljednjeg Vjerovjesnika, a zatim:
Nema razilaženja među islamskim pravnicima da ove dvije kategorije žena imaju pravo na olakšicu ostavljanja posta u danima ramazana.
Međutim oko opisa stanja trudnice i dojilje kojima je dozvoljeno koristiti ovu olakšicu islamski pravnici navode sljedeća tri tumačenja:
Prvo- osnova je pokuđenost posta trudnici i dojilji ako se boje za sebe ili svoju djecu međutim, ako se boje smrti ili velike štete tada im je vadžib koristiti olakšicu.
Ovo tumačenje navodi većina učenjaka naročito fakihi sve četiri mezheba pri čemu obavezno olakšicu spajaju sa strahom trudnice i dojilje za sebe ili djecu, a ne navode kakav je propis ako se ne boje za sebe ili svoju djecu.
Drugo- da trudnica i dojilja imaju tri stanja:
1. Da se ne boje ni za sebe ni za djecu, tada je osnova da im je vadžib postiti.
2. Da se boje za sebe ili za djecu, u tom slučaju imaju pravo na olakšicu ostavljanja posta.
3. Ako će post njima ili njihovoj djeci uzrokovati veliku štetu tada je vadžib da koriste olakšicu, to jeste, nije im dozvoljeno postiti.
Ovo navode neki učenjaci poput Ibn Hazma i Ibn Usejmina.
Treće- Da trudnica i dojilja imaju pravo na olakšicu ostavljanja posta u toku ramazana bez uslovljavanja da se boje za sebe ili svoju djecu.
Ovo tumačenje navode Tirmizi i Ibn Madže u svojim Sunenima i neki savremeni učenjaci.

Što se tiče šerijatskih argumenata sa kojima se dokazuje ova olakšica, oni se sastoje od sljedećeg:
1. Riječi Uzvišenog: “A onima koji ga teško podnose (post), otkup je da jednog siromaha nahrane.” (El-Bekare, 184)
Skupina učenjaka koja smatra da ovaj ajet nije derogiran sa njim dokazuje olakšicu ostavljanja posta ramazana starcu, starici, trudnici i dojilji. A tumačenje se prenosi i od Ibn Abbasa, radijallahu anhuma, u Sunenu Ebu Davuda sa slabom predajom.
2. Hadis od Enesa El-K'abija, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao:
“I zaista je Allah musafiru umanjio (dao olakšicu) post i pola namaza. A trudnici i dojilji post.” Bilježe ga Ebu Davud, Tirmizi i Ibn Madže, vjerodostojnim ocjenjuje Ibn Huzejme a dobrim Tirmizi, Albani i mnogi drugi. Hadis je općeprihvaćen kod učenjaka i osnovni šerijatski argument po ovom pitanju, a u njemu je došla opća olakšica bez uslovljavanja strahom.
3. Hadis od Enesa ibn Malika, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, dao olakšicu (da ostavi post) trudnici koja se boji za sebe i dojilji koja se boji za svoje dijete. Bilježi ga Ibn Madže a hadis je jako slab.

Predaje od ashaba
1- Prenosi se od Ibn Omera, radijallahu anhuma, da ga je neka žena pitala o propisu posta a bila je trudna, on je odgovorio: “Mrsi (dane ramazana) i nahrani siromaha za svaki dan a nemoj napaštati.” Bilježi Darekutni, Bejheki i Abdurezzak u Musannefu. Albani ocjenio dobrom.
2- Ibn Omer, radijallahu anhuma, je imao kćerku udatu za nekog čovjeka od Kurejšija i bila je trudna, pa je zadesila žeđ u ramazanu. Ibn Omer, radijallahu anhuma, joj je naredio da mrsi dane ramazana i nahrani za svaki dan po jednog siromaha. Bilježi Darekutni, šejh Albani ocjenjuje vjerodostojnim u Irva.
3- Od Ibn Abbasa, radijallahu anhuma, se prenosi da je rekao svojoj robinji koja je bila trudna ili dojilja: “Ti si od onih koji teško podnose post, na tebi je da dadneš fidju a nisi obavezna napostiti.” Bilježi Darekutni, ocjenjuju vjerodostojnom on i šejh Albani, a u rivajetu kod Abdurezzaka je došlo da je rekao: “Ti si na stepenu starijih osoba koje ne podnose post, zato mrsi (dane ramazana) i nahrani za svaki dan (siromaha) pola saa (2 pregršta) pšenicom.”
4- Prenosi se od Ibn Abbasa i Ibn Omera, radijallahu anhum, da su rekli: “Trudnica i dojilja ostavljaju post (ramazana) i ne trebaju napostiti.” Bilježi Darekutni i ocjenjuje vjerodostojnom.

Odabrano mišljenje
Na osnovu svega spomenutog bliže ispravnijem, a Allah zna najbolje, je da trudnica i dojilja imaju pravo na olakšicu ostavljanja posta u danima ramazana svejedno bojale se za sebe i svoje dijete ili ne. Drugim riječima, da u osnovi imaju olakšicu ostavljanja posta zbog toga što se u tim stanjima post teško podnosi kao i starije osobe. Ono sa čime se može dokazivati ovo tumačenje su sljedeće stvari:
1. U jedinom vjerodostojnom ili dobrom hadisu po ovom pitanju, u kojem je i došla dozvola ostavljanja posta trudnici i dojilji, olakšica nije uslovljena strahom za sebe ili za dijete.
2. U vjerodostojnim ili dobrim predajama od dvojice ashaba, Ibn Omera i Ibn Abbasa, radijallahu anhum, je došlo da su naređivali ili davali olakšicu trudnici ili dojilji a da nisu pitali da li se boji za sebe ili svoje dijete ako bi postila. To jeste, nisu vezivali olakšicu za bojazan trudnice i dojilje za sebe ili njeno dijete.
3. To što je došlo u slabim predajama od Ibn Abbasa, radijallahu anhuma, i jednoj vjerodostojnoj da trudnica i dojilja koje se boje za sebe ili svoje dijete a to mahom navode i islamski pravnici, može se tumačiti kao pojašnjenje razloga olakšice za njihov post.
4. Bojazan/strah trudnice ili dojilje za sebe ili svoje dijete, je subjektivan osjećaj i stanje u kojima se žene jako razlikuju. Neke se boje u trudnoći podignuti predmet težak 2-3kg ili bilo kakvog fizičkog napora jer su paničari u osnovi, dok druge u toku trudnoće rade sasvim normalno teže fizičke poslove. U našim krajevima je poznato da su prije trudne žene radile teške fizičke poslove na njivama, čak žele pšenicu u stanju trudnoće pa bi se neke u tom stanju i porodile. Naravno, izuzeci su žene kojima ljekari kažu da imaju tešku trudnoću. Uglavnom, ovaj faktor da li se žena boji i strahuje ili ne je teško podvesti pod neko pravilo čijem se kriteriju može to podrediti, te nema logike da one koje se boje imaju pravo na olakšicu jer se ‘samo’ boje a one koje se ne boje, da je njima vadžib postiti samo jer se ne boje. Da je po pitanju straha i bojazni došao šerijatski tekst, onda je na nama da se toga pridržavamo, međutim nije.
5. Kao što starcu, starici i musafiru za olakšicu nije uslovljeno ostavljanje posta da se boje za sebe nego im je došla opšta dozvola, tako isto trudnica i dojilja imaju u osnovi pravo na tu olakšicu jer teško podnose post.

A ona koja može i hoće postiti, neka posti, to je do nje dok ako hoće da koristi olakšicu ona ima pravo na to svejedno bojala se ili ne.

NAPOMENA: Ovdje nismo govorili o meseli šta je žena obavezna učiniti ako koristi ovu olakšicu, da li treba napostiti te dane ili napostiti i dati fidju ili samo dati fidju ili ništa od toga.
Detaljnije o tome: https://zijadljakic.ba/napastanje-ramazana-zbog-trudnoce/

Ve billahi tevfik.

Back to top button

Prijava gramatičke greške

Ova poruka će biti poslata urednicima sajta