TEKSTOVI

ŠUBHE OKO VIĐENJA MLAĐAKA

O šubhama oko viđenja mlađaka u savremeno doba, govorio sam nekoliko puta na predavanjima o propisima posta. Ne bih o ovome pisao da mi inboks nije preplavljen pitanjima da li je sutra bajram, i da li je stvarno potvrđeno viđenje mlađaka.

O čemu se radi?
Neke daije su zasnovale ovaj problem na sljedećim argumentima koje ja tretiram šubhama.

Prva šubha- kada astronomi na osnovu proračuna kažu da je nemoguće na početku ili kraju ramazana neku određenu noć vidjeti mlađak, a zatim u nekoj državi (najčešće Saudiji) obznane i objave da je viđen mlađak, to je znak i dokaz da oni koji tvrde da su vidjeli mlađak lažu.

Druga šubha- da praćenje mlađaka u Saudijskoj Arabiji nije pouzdano jer kod njih onaj ko prijavi kadiji da je vidio mlađak dobije nagradu 1000 rijala. Pa se ljudi u natjecanju za tih 1000 rijala ne libe krivo svjedočiti i slagati da su vidjeli mlađak kako bi šta zaradili.

Treća, najnovija šubha- zadnjih desetak godina zbog promjene nosioca vlasti u Saudijskoj Arabiji šuška se i priča kako vlast radi na tome da navodno se posmatra pojava mlađaka, a izlazi u javnosti sa rezultatima koji se poklapaju sa proračunima astronoma po kojima rade druge muslimanske zemlje.

Prije odgovora na ove šubhe da podsjetimo na osnovu po ovom pitanju. Naime, došlo je u vjerodostojnim hadisima sljedeće:
– “Postite kada ga (mlađak) vidite, prekinite sa postom (ramazana) kada ga (mlađak) vidite, a ako vas nešto spriječi od viđenja (oblaci, kiša) upotpunite mjesec Ša'bana na trideset dana.” (Ebu Hurejre, radijallahu anhu, muttefekun alejhi)
– “Nemojte postiti sve dok ne vidite mlađak, i nemojte prekidati post sve dok ne vidite mlađak, pa ako vas nešto spriječi od viđenja, onda računajte (u rivajetu kod Muslima: 30dana).” (Ibn Omer, radijallahu anhu, muttefekun alejhi)
– “Mi smo ummet nepismenih, ne pišemo, niti računamo, dužina mjeseca je ovoliko (prstima je pokazao 30) i ovoliko (prstima je pokazao 29) dana.” (Ibn Omer, radijallahu anhu, muttefekun alejhi) Značenje zadnjeg hadisa je da nas Allah nije obavezao da za početak i kraj lunarnog mjeseca pišemo i računamo, nego da gledamo pojavu mlađaka.

Na osnovu ovih šerijatskih argumenata idžma učenjaka ovog ummeta je da se u islamu početak i kraj lunarnog mjeseca određuje na dva načina:
1. Viđenjem mlađaka 29. noći
2. Ako se ne vidi, upotpuni se prethodni mjesec na 30 dana.

Također, nema razilaženja među učenjacima da se post ne potvrđuje proračunima. Idžma učenjaka po ovom pitanju su potvrdili sljedeći alimi: Ibn El-Munzir, Badži, Ibn Rušd, šejhul-islam Ibn Tejmijje, Ibn Hadžer, Subki, El-Ajni, Ibn Abidin, Ševkani, Siddik Hasan Han, mula Ali Kari i Ahmed Šakir.

Razilaženje oko uzimanja u obzir proračuna se desilo tek poslije, a procvjetalo u savremeno doba.

ODGOVOR NA ŠUBHE

Odgovor na prvu šubhu koja skraćeno glasi: kada astronomi kažu da je nemoguće vidjeti mlađak, onaj koji kaže (ili više njih) da ga je vidio laže.
Zanimljivo je da su neki učeni nasjeli na ovu šubhu. Zašto je ovo šubha?
1- Zato što nam šerijat nije naredio, čak ni preporučio, a kamoli učinio osnovom da se uopšte vraćamo na astronomske proračune po pitanju određivanja početka i kraja ramazana.
2- Astronomski proračuni po pitanju lunarnog mjeseca nemaju sigurnu i jekinsku tačnost, osim kod onih iz njihovih redova koji tako tvrde- da proračuni ne maše. Dokaz za ovo su teorija i praksa. Sa strane teorije proračuni astronoma za lunarni mjesec polaze od osnove da mjesec traje 29 dana 12 sati i 44 minute, a u šerijatu i islamu lunarni mjesec može biti samo ili 29. dana ili 30. dana, na osnovu viđenja ili upotpunjavanja. Zbog ove teoretske razlike računanje početka i kraja lunarnih mjeseci u muslimanskim takvimima se razlikuje, kod nekih je jedan te isti mjesec 29 dana a kod drugih 30 dana. Tako isto međusobno se razlikuju u početku i kraju ramazana mnoge muslimanske države koje rade po proračunu. Logična bi stvar bila da se ne smiju razlikovati jer su proračuni precizni i tačni. A sa strane prakse nekoliko puta do sada se potvrdilo da astronomi obznane i izađu u javnost da je neku određenu noć na početku ili kraju ramazana nemoguće vidjeti mlađak, a onda se u praksi desi da u nekoliko različitih muslimanskih zemalja se potvrdi viđenje mlađaka. Da se našalimo, moguće je da se svi slože da slažu. O ovome je detaljnije pisao poznati savremeni šejh Bekr Ebu Zejd u svojoj knjizi ‘Fikhul- nevazil’ (2/216-218). On navodi da su 1406 godine po Hidžri (1986. po Miladiju) astronomi tvrdili da je te godine nemoguće bilo vidjeti mlađak mjeseca Ševala na kraju ramazana, a onda se potvrdi suprotno, da je 20 ljudi na različitim mjestima (istoku, zapadu, sjeveru i jugu) u Saudijskoj Arabiji vidjelo mlađak, a također viđenje se potvrdilo i u drugim islamskim državama (jedni navode 9 a drugi 12 država). Toliko o njihovim pouzdanim proračunima.

Druga šubha koja skraćeno glasi: praćenje mlađaka u Saudiji nije pouzdano zbog mogućnosti lažnog svjedočenja jer se daje novčana nagrada onome ko potvrdi viđenje. Odgovor se sastoji u sljedećem:
1- lično sam razgovorao sa nekim šejhovima oko ovog prigovora koji su to negirali iz razloga što u Saudijskoj Arabiji imaju poznata posmatračka mjesta za praćenje pojave mlađaka, i na tim mjestima praćenju i gledanju pristusustvuje veći broj ljudi, među njima i učeni i oni koji traže znanje, teško je pretpostaviti da se oni slože i dogovore da slažu da su vidjeli mlađak.
2- Ako bismo uzeli da je ova verzija praćenja mlađaka tačna, kako odgovoriti na činjenicu da se u većini slučajeva potvrdi viđenje mlađaka i u mnogim drugim muslimanskim zemljama. Je li moguće da svi lažu i dogovore se na laganju. Veoma rijedak je slučaj da se samo Saudija izdvoji sa viđenjem mlađaka.

Treća šubha: da se zadnjih desetak godina u Saudiji po ovom pitanju promjenilo stanje, navodno jer se Saudijska Arabija nastoji uskladiti po ovom pitanju sa ostatkom islamskog svijeta. A to je da vanjštinom se predstavljaju da prate viđenje mlađaka, dok u stvarnosti se prilagođavaju drugim muslimanskom zemljama u oslanjanju na proračune astronoma. Ovo je hipotetički moguće, a da li je to u stvarnosti tako, treba imati jasne i konkretne dokaze. Tako da ovu stvar ne možemo izgrađivati na sumnji i predpostavki. Ostaje osnova da Saudijska Arabija i dan danas radi po ovom pitanju pouzdano i ispravno. Ako neko ima argumente, a ne svoje šubhe koji ovo demantuju neka ih objelodani, da prestanemo sa praksom slijeđenja najpouzdanijih i najboljih po ovom pitanju.

Rezime: Uzvišeni Allah nas obavezuje da slijedimo sunnet i praksu Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, po pitanju početka i kraja mjeseca ramazana, a to je ili viđenje mlađaka ili upotpunjavanje 30. dana, na ovome je idžma učenjaka. Nikakav šerijatski tekst nas ne obavezuje da vodimo računa o proračunu astronoma, da li je moguće vidjeti mlađak ili ne, a kamoli da oni postaju osnova i obavezujuće. Konkretno za ovu situaciju: zar da ne vjerujemo muslimanima koji su posvjedočili viđenje mlađaka u Saudijskoj Arabiji, Palestini, Somaliji, Avganistanu, i drugim mjestima, a koji rade po šerijatskim tekstovima i još ih optužimo da lažu ili su se složili na laganju a vjerujemo, oslonimo se i dadnemo prednost onima koji su navodno u zatvorenim prostorijama sa ‘nepogrešivim’ spravama izračunali da nije moguće vidjeti mlađak?!

Prema tome, ko se drži toga da radi po viđenju mlađaka na početku i kraju ramazana, potvrđeno je viđenje mlađaka mjeseca Še’ vala ove godine i sutra je bajram.

Ve billahi tevfik.

Ukoliko pronađete gramatičku grešku, OZNAČITE TEKST i prijavite tako što ćete pritisnuti Ctrl+Enter kada je tekst označen.

Povezani članci

Back to top button

Prijava gramatičke greške

Ova poruka će biti poslata urednicima sajta