KO JE DJEVOJCI VELIJJ KADA NEMA VELIJJA PO PORIJEKLU?
PITANJE: Esselamu alejkum
Nadam se da si dobro i zdravo kao i u dobrom raspoloženju, a što ti ja inšaAllah i iskreno želim.
Pitanje je i suviše za mene komplikovano, stoga ga i postavljam tebi, moleći Allaha Uzvišenog da te nagradi za tvoj trud u svemu a pogotovo u riješavanje nedoumica onih koji te zadužuju, amin.
Dakle; djevojka živi u Francuskoj sama od svog dijetinjstva u domu za nezbrinute (sada ima preko 20 god.) obzirom da su njeni roditelji razvedeni. Majka je ponovo udata i živi “svoj” život, a otac živi u Alžiru i nema apsolutno nikakav kontakt tih 20 god. sa svojom djecom, jer ima još jednog sina sa tom ženom (sin tj, brat te djevojke ima 22 god. i nije baš uračunljiv ima sposobnost djeteta jer je mentalno ograničen).
Djevojka je trenutno na fakultetu, živi sama u svom stanu, vandredno radi za školovanje, svakako pokrivena je klanja, posti i ostalo…
Želi se udati, neka prijateljica je preko svog muža, našla jednog momka i uspostavila kontakt između njih (nisu se još vidjeli fizički).
Ko je “velij” zastupnik te djevojke odnosno kako postupiti u tom slučaju, da se oni inšaAllah vjenčaju? Džezak Allahu-hajren.
ODGOVOR: Alejkumusselam.
S obzirom da oca kao da i nema a brat ne može biti staratelj zbog mentalnog poremećaja, treba ispitati i utvrditi da li ima djeda, amidžu, dajdžu, koji su dostupni i muslimani naravno. U protivnom ako ni njih nema njen velijj – staratelj po Šerijatu je imam (namjesnik) ili učenjak koji ga mijenja u mjestu u kojem ona živi.
Prenose učenjaci poput Ibn Hadžera, Ibn Bettala, Ibn Kudame, Nevevija i mnogih drugih da je idžma’ učenjaka ovog Ummeta da je ženin velijj – staratelj ako nema staratelja po porijeklu sultan, tj. namjesnik ili vladar u mjestu u kojem živi. U muslimanskim sredima namjesnika ili vladara mijenja kadija ili učenjak, a u zemljama u kojima su muslimani manjine muslimanskog namjesnika mijenja učenjak ili daija tog mjesta.
A ako to spustimo u stvarnost u kojoj ona živi, tj. s obzirom da je Francuskoj, njoj staratelj može biti bilo koji učen čovjek ili daija u islamskim centrima ili islamskim organizacijama i fondacijama.
Prema tome, njen staratelj ili velijj jedino može biti u ovom slučaju, ako je njeno stanje tako kako je navedeno u piatnju, učen čovjek ili daija mjesta u kojem ona živi ili šire. Ve billahi tevfik.