PROPIS MEĐUSOBNOG RAZMJENJIVANJA HEDIJA PUTEM IZVLAČENJA
PITANJE: Selam alejkum.
Jedno pitanje, nadam se da Vam neće oduzeti puno vremena. Sestre iz mog mjesta redovno organizuju sijelo ili druženje (uz kolače itd.) povodom Bajrama i praktikuju jednu stvar za koju ne znam je li dozvoljena. Taj dan svaka donese neki poklon, nije ništa previše vriijedno. To se sve stavi na jedno mjesto i obilježe se brojevima, a onda svaka sestra izvlači po jedan broj i zavisno od toga dobije neki od poklona. Znači cilj je razmjena poklona, da se malo sestre obraduju, jer ne može svaka svakoj kupiti nešto, pa ovako ispadne da bar jednoj sestri nešto poklonim. E sad, je li to problematično jer ja ulažem nešto, tj. donesem nešto i dobivam nešto drugo što može biti vrijednije ili manje vrijedno? Da li se to vraća na nijjet, ili? Ja mogu željet da obradujem neku sestru a nebitno mi je šta ću ja dobiti, a mogu razmišljati i ovako: ja ću kupiti neku sitnicu a možda dobijem nešto vrijednije i tako budem na dobitku.
ODGOVOR: Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu.
Hvala Allahu i neka je salavat i selam na posljednjeg vjerovjesnika, a zatim:
Takvo razmjenjivanje hedija može imati dva stanja:
Prvo stanje – da bude bazirano na uslovu (ili dogovoru): da bi učestvovao u izvačenju hedije moraš donijeti hediju.
U ovom slučaju ovakvo razmjenjivanje hedija predstavlja po Šerijatu zabranjeno kockanje (mejsir). Jer pravilo zabranjenog kockanja glasi: ulažeš imetak pa ili dobiješ ili gubiš.
Kocka (ili kockanje) je svako natjecanje ili igra u kojem je daje ulog sa obe strane.
Učenjaci kada definišu kocku ili kockanje kažu: kockanje je svaka igra ili natjecanje u kojima se daje ulog sa obje ili više strana a učesnik u njima ili je dobitnik ili gubitnik.
Od savremnih vrsta kockanja su igra loto, tombola, bingo, kladionice i slično. Takođe, ovom se pridružuju sve vrste dozvoljenih igara i natjecanja, poput trčanja, plivanja, hrvanja, biciklizma, splavarenja, jedrenja, razne vrste kvizova i slično, ako su zasnovane na stavljanju zaloga ili uplaćivanju od strane svih takmičara ili jednog dijela takmičara (oko ovog zadnjeg ima razilaženja). To jest, ako su ove igre i natjecanja uslovljene bilo kojim vidom uplaćivanja od strane takmičara tako da ili će dobiti ili izgubiti, onda su to vrste kockanja zabranjenih Šerijatom.
Muslimanu je obaveza da dobro provjeri u kakvu igru ili natjecanje se upušta prije nego što uđe u nju, da ne bi upao u zabranjeno.
Kockanje je zabranjeno Kur'anom, Sunnetom i idžma'om (konsenzusom) učanjaka.
1. Kaže Uzvišeni u prijevodu značenja: “O vjernici, vino i kocka i strelice za gatanje su odvratne stvari, šejtanovo djelo; zato se toga klonite da biste postigli što želite. Šejtan želi da pomoću vina i kocke unese među vas neprijateljstvo i mržnju i da vas od sjećanja na Allaha i od obavljanja molitve odvrati. Pa hoćete li se okaniti” (El-Maide, 90-91).
2. Prenosi Ebu Hurejre, radijallahu anhu, u hadisu mutefekun alejhi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko kaže svom prijatelju: dođi da se s tobom kladim, neka udijeli sadaku.”
3. Islamski učenjaci su jednoglasno složni na zabrani kocke (mejsira) i klađenja (kimara), a idžma’ učenjaka su prenijeli El-Kurtubi, Ibn Tejmije i Ibn Hadžer.
Pravilo na osnovu kojeg raspoznajemo nagradne i druge igre koje su zasnovane na kocki od onih koje to nisu je: ako čovjek uđe u igru ulaganjem imetka pa ILI JE DOBITNIK ILI GUBITNIK, to je kockanje.
A ovo je u slučaju razmjenjivanja hedija ovo pravilo kocke je ostvareno, jer svako ko neku hediju donese ili će dobiti vrijedniju ili manje vrijednu (jako je mala solucija do dobije isto vrijednu), tj. ili je na dobitku ili na gubitku, a to je definicija zabranjenog kockanja.
Iako sestrama nije cilj kockanje, ovdje nije bitan nijet nego suština djela ili postupka, a suština ove vrste je kockanje koje je Šerijatom zabranjeno.
Prema tome, ako je razmjenjivanje hedija uslovljeno davanjem hedije od strane svake sestre onda vam je haram da tako postupate.
Drugo stanje – da kupovina hedija bude od nekoga ko ne učestvuje u izvačenju, ili da bude od jedne skupine žena ili da u nagorem slučaju u izvlačenju hedije učestvuje makar jedna sestra koja nije donijela hediju.
U ovom slučaju je dozvoljeno međusobno razmjenjivanje hedija, jer u njemu nema kockanja.
Prema tome, shodno stanju i načinu na koji vršite razmjenjivanje hedija ono može biti zabranjeno ili dozvoljeno. Ako ste do sada postupali po zabranjenom načinu, obaveza je da prekinete tu praksu i da je prilagodite dozvoljenom načinu ili da potpuno napustite takav način dijeljenja hedija.
Ve billahi tefik.