Ekonomija/Kupoprodaja

PROPIS ULAGANJA (BIZNISA) NA BERZI

PITANJE: Esselamu alejkum. Zanima me Vaš stav oko ulaganja na berzi, odnosno trgovanje dionicama na berzi?

ODGOVOR: Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu.

Hvala Allahu i neka je salavat i selam na posljednjeg vjerovjesnika, a zatim:

Bavljenje kupoprodajom (trgovinom) na berzi je dozvoljen kada se ispune općepoznati i prihvaćeni šartovi trgovine kod islamskih pravnika.

Neki šartovi su vezani za prodavača i kupca, a neki za robu i novac sa kojima se trguje.

Šartovi vezani za prodavača i kupca su:

Prvi – da se kupoprodaja vrši uz dobrovoljni pristanak prodavača i kupca.

Ako je jedan od njih dvojice bespravno prisiljen na kupoprodaju njihova trgovina je batil (ništavna).

Drugi – da su obojica (i prodavač i kupac) osobe kojima je šerijatski dozvoljeno da raspolažu imetkom, tj. da su slobodni, punoljetni i pametni. Kupoprodaja dječaka (do 7 godina), budale (glupaka ili maloumnika), lude osobe i roba bez dozvole njegovog vlasnika je neispravna i nevalidna. Izuzetak ovome su sitne stvari, poput kupovine hljeba (kruha) i slično.

Treći – da obojica vlasnici (ili da opunomoćeni od vlasnika) onoga sa čime posluju (kupac novca a prodavač robe). U protivnom njihova trgovina nije dozvoljena.

Šartovi vezani za robu i novac sa kojima se trguje su:

Prvi – da je roba od stvari koje su Šerijatom dozvoljene da se koriste. Nije dozvoljeno trgovanje alkoholom, drogom, svinjetinom, muzičkim instrumentima, strvinom i slično.

Drugi – da je robu i novac moguće preuzeti prilikom kupoprodaje ili nakon nje. Nije ispravna prodaja otete robe, odbjegle životinje i slično, jer ih nije moguće preuzeti.

Treći – da su količina i vrsta robe koja se kupuje i novca sa kojim se plaća poznati i precizno utvrđeni i dogovoreni. Nije ispravna prodaja robe koju kupac nije vidio ili koja nije poznata opisom ili primjerkom.

Za sve navedene šartove postoje jasni šerijatski argumneti čije naviđenje nije predmet ovog pitanja.

Prema tome, bilo koja kupoprodaja, svejedno bilo u trgovinama, berzama ili preko interneta,   koja ispuni navedene šarte ona je šerijatski valjana, a u protivnom nije ispravna.

Promjena ili kupovina druge valute

Da bi bilo dozvoljeno mijenjati (ili kupovanje) valute jednu za drugu (poput dolara sa eurima) potrebno je da se ispuni samo jedan šart, a to je da mijenjanje ili kupovanje bude iz ruke u ruku.

U hadisu Ubadete ibn Samita, radijallahu anhu, kojeg bilježi Muslim u svom Sahihi je došlo da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „… A kada su vrste imetka (misli se na: zlato, srebro, dolare, dinare, eure i slično) različite, prodajite kako hoćete ako je iz ruke u ruku“.

Plaćanje kupljene robe preko banke u kon.markama, koje službenik odmah na licu mjesta pretvori u dolare (ili eure) shodno valutnom kursu tog dana šerijatski, potpada pod dozvoljenu promjenu jedne valute u drugu. Prema tome, u takvom plaćanju preko banke nema šerijatske zapreke.

Sporni vidovi kupoprodaja preko interenta

Ono našto treba upozoriti su dva sporna vida bavljenja trgovinom preko interneta (vjerovatno ovih spornih načina ima više, ali ovo je ono što je za sada došlo do mene):

Prvi je: KUPOVINA ZLATA I SREBRA PREKO INTERNETA

O tome sam detaljnije govorio na ovom linku:

KUPOVINA ROBE KOJU TRGOVAC NE POSJEDUJE

Drugi je: PRODAJA ROBE KOJA SE NE POSJEDUJE.

O tome sam detaljnije govorio u odgovorima na pitanja pod sljedećim linkovima:

ONLINE PRODAJA ROBE KOJA SE NE POSJEDUJE

KUPOVINA ROBE KOJU TRGOVAC NE POSJEDUJE

PRODAJA ROBE KOJA SE NE POSJEDUJE PUTEM INTERNET SHOPA

KUPOVINA ROBE KOJU TRGOVAC NE POSJEDUJE

KUPOVINA ROBE KOJU TRGOVAC NE POSJEDUJE

KUPOVINA ROBE KOJU TRGOVAC NE POSJEDUJE

Prema tome, ako tvoje ulaganje na berzi ispunjava gore spomenute šartove kuporodaje, i ako ne prodaješ ono što ne posjeduješ, nema smetnje da se baviš kupoprodajom na berzi.

Ve billahi tevfik.

Naručite novu knjigu: Naručite novu knjigu:

Povezani članci

Back to top button