SOK OD JEČMA (nularica-bezalkoholno pivo)
To jest, htio je reći, ne samo da je halal nego je i jedan od ljepših sokova.
Govor savremene uleme o bezalkoholnoj pivi, soku od ječma ili popularnije nularici, koja u sebi sadrži 0,4% alkohola se kreće između jasnog naglašavanja da je dozvoljena i halal ili fetvi onih koji kažu da ako ne opija halal je a ako opija u velikoj količini onda je haram i pijenje male količine.
Fetve prvih, koji su jasno naglasili da je halal:
On je u više navrata i prilika potvrdio da je bezalkoholna piva koja se prodaje u trgovinama (uvozi sa Zapada) halal jer je ispitano i provjereno od odgovornih da ne opija, a osnova u svakoj hrani, piću i odjeći je dozvola sve dok nam ne dođe dokaz koji ukazuje da je haram, kaže Uzvišeni: “On je za vas stvorio sve što je na zemlji.” (Bekara, 29) … Zatim, što se tiče procenta, nije ispravno misliti da bilo koji procenat alkohola u nečemu čini ga haramom, nego procenat alkohola u piću ako utiče na to da kada ga čovjek popije napije se onda je to piće haram, a ako je procenat mali i neznatan, ne uzrokuje opijanje, onda je to piće halal. Kaže Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: “Ono što opija u velikoj količini haram je i u maloj količini.” Znači, piće koje popiješ u većoj količini pa uzrokuje opijanje a ako ga piješ u manjoj količini, ne opije, takvo piće je haram piti u velikoj i u maloj količini.
On kaže da je osnova za pića poput ovih da su halal, zatim je naveo tri kur'anska ajeta sa kojima se dokazuje da je osnova u pićima da su halal (El-Bekare 29, Er-Rahman 10, El-Earaf, 157)
“Po vanjštini ova piva (bezalkoholna) je dozvoljena jer je procenat alkohola u njoj mali i neznatan tako da ovo piće ne opija, a haram piće je ono koje opija, zbog toga nije lijepo kritikovati one koji piju bezalkoholnu pivu. Ja lično je ne pijem ali ne zato što sam ubjeđen da je ona haram nego što nemam običaj da je pijem.”
Već smo njegov govor spomenuli u uvodu.
Potpisnici fetve su šejhovi: Šejh Bin Baz, Abdullah Gudeljan i Abdurrezak Afifi
Drugom prilikom, na pitanje da li je dozvoljeno piti bezalkoholnu pivu, odgovorio je: “Da, ako se nećeš opiti, a poznato je da ne opija, međutim, ako znaš da opija, nemoj piti.”
On kaže, ako bezalkoholna piva u sebi sadrži veliki procenat alkohola onda je ona haram, a ako je u njoj mali procenat alkohola, onda je dozvoljena…”
O propisu pijenja bezalkoholne pive on je odgovorio da je ibret u opojnosti, ako opija (u velikoj količini) haram je (i u maloj količini) a ako ne opija nije haram.
Na pitanje o pijenju bezalkoholne pive, on je rekao: “Osnova u hrani i piću je dozvola, osim što je došlo u šerijatu da je haram poput pijenja alkohola, pa je tako piće koje opija haram. Na osnovu ovoga kažemo, ako bezalkoholna piva opija kada se popije u velikoj količini, nije dozvoljeno da se pije.” Zatim je naveo hadise koji ukazuju na zabranu pijenja alkoholnih pića koja opijaju.”
Argumenti sa kojima neke naše uvažene daije dokazuju spornost i čak zabranu pijenja bezalkoholne pive više liče na šubhe nego na ozbiljne dokaze jer je ibret u dozvoli bezalkoholne pive da li opija ili ne.
Međutim, pošto neko može misliti da su ove šubhe pravi dokazi koji ljuljaju temelje dozvole bezalkoholne pive, navest ćemo te šubhe-dokaze i ukratko prokomentarisati.
KOMENTAR: Spomenuto argumentiranje ne predstavlja zabranjeno potpomaganje u haramu čija je zabrana došla u drugom kur'anskom ajetu sure El-Maide. Od vidova zabranjenog potpomaganja u haramu kao što navode islamski pravnici je prodavanje grožđa ili šljiva onome za koga znaš da će od toga napraviti alkohol. Također prodaja oružja u vremenu fitne onome za koga znaš da će njime bespravno ubijati druge. Dok kupovinom bezalkoholne pive mi činimo baš suprotno, pomažemo i podstičemo firmu da proizvodi više halal proizvoda i da umanji harame.
KOMENTAR: Ovo nije precizna i tačna informacija o načinu proizvodnje bezalkoholne pive nego samo jedan od načina, dok najčešći oblik je da se direktno od ječma vrenjem pravi bezalkoholna piva. A i da je tačno tako, da se svaka bezakoholna piva pravi od pive, fermentacijom, po većini učenjaka je dozvoljeno korištenje sirćeta, a u ovom slučaju pive jer oni zabranu u hadisu tumače da se odnosi na početni period kada je zabranjen alkohol u islamu.
KOMENTAR: Konzumiranje bezalkoholne pive ne spada u nejasna pitanja kao što se može razumijeti iz fetvi savremenih učenjaka, ako bezakoholna piva ne opija u velikim količinama, kao što se potvrdilo u praksi, njeno konzumiranje je halal. A ako bismo uzeli da ona opija u velikim količinama, što nije tačno, njeno konzumiranje bi bilo haram. Prema tome, ovdje nema nikakve nejasnoće i na ovo pitanje se odnosi prvi dio hadisa tj. : “Halal je jasan, haram je jasan..”, a ako je nekome nejasno i sumnjivo, to je njegovo lično stanje, nije mu ni vadžib ni mustehab da je pije.
KOMENTAR: Ovo je najslabija šubha/dokaz od spomenutih, jer i da neko ko pije bezalkoholnu pivu pritome oponaša pjane, to ne čini halal piće haramom, nego je to oponašanje sporno i zabranjeno. A frajerisanje pijenjem bezalkoholne pive?! Ne znam, šta hoće od onih koji piju ono što je halal, da se kriju, stide i sklanjaju sa puta kao da čine nešto što je šerijatski sporno i haram.