Od svega spomenutog čist je hanefijski mezheb.
Sa dolaskom Turaka na Balkan i širenjem islama u ovim krajevima, istovremeno su došli i sufijski tarikati tada rasprostranjeni kod Osmanlija. Među prvima mevlevije i halvetije kojih više nema, a danas najrasprostranjeniji tarikat u Bosni je nakšibendijski (preko 80% objekata sufijskih su u ovom tarikatu) zatim kadirije, rifaije i šazlije. Sufije u Bosni izvode svoje zikrove u preko 50 mjesta, što tekija, zavija, privatnih kuća, kao i džamija. Većina sufijskih tarikata i tekija administrativno je organizovana pod okriljem tarikatskog centra BiH koji je pod upravom IZ-a. Tesavvus (sufizam) se regularno izučava na FIN-u, medresama, vjerskim udžbenicima i tretira kao ispravna grana islamskih znanosti. Sufijski šejh Ibn Arebi kao šejhul-ekber, kao i Dželaludin Rumi su dva omiljena šejha u akademskim, naučnim i školskim krugovima onih koji baštine islamsku tradiciju Bošnjaka. Sufijskim halkama zikra prisustvuju i univerzitetki profesori, studenti raznih fakulteta, umjetnici, ljekari, zanatlije, omladina, penzioneri, čak žene i djeca.
Detaljnije na linku:
Sufijski tarikati su generalno novotarsko tumačenje i praktikovanje vjere kao i sufizam, samo je razlika među njima u stepenu devijacije i dalaleta, skretanju sa prave akide i praktikovanja vjere. Uveli su u islam dosta njemu stranih tumačenja koja su preuzeli od drugih kultura, filozofija i vjera. Najrasprostranjeniji tarikat kod nas, nakšibendijski (
https://youtu.be/JCkSAaANxZU?feature=shared) u svojim uvjerenjima ima širka, a o praktičnim novotarijama može se pričati nadugačko. Dva visoko cijenjena sufijska šejha kod nas, Ibn Arebi i Rumi su predstavnici vahdetul-vudžuda, to jeste, uvjerenja da sve što postoji je dio Allahovog bića zbog čega je stotine učenjaka protekfirilo Ibn Arebija. A ko još ne zna o popularnosti Rumijeve mesnevije kod nas?(
https://youtu.be/UwcwSV_WraA?feature=shared) Koja se čita i komentariše u raznim prilikama. Uglavnom skraćeno, sufizam sa svojim tarikatima je sastavni dio islamske tradicije Bošnjaka koju baštini islamska zajednica, a oni su novotari i u akidi i u praktikovanju vjere.
-Po islamskoj akidi Allah je Tvorac svega što postoji, stvorio je stvorenja iz ničega, a ne iz svoga bića, pa su nam došle sufije i pretvorilo ovu akidu u pagansku smatrajući da sve što postoji je Allah, da su stvorenja nastala iz Njegovog bića i da su dio Njegovog bića (vahdetul-vudžud). (
https://youtu.be/ukGC51FgJzs?feature=shared)
-Po islamskoj akidi Allah je iznad nebesa na Aršu, pa su došle sufije i promijenile ovu akidu vjerujući da je Allah na svakom mjestu i sve što vidimo.
-Po islamskoj akidi vjerovjesništvo je fadl od Allaha, daje ga onome kome On hoće, pa su došle sufije sa uvjerenjem da je vjerovjesništvo rezultat iluminističkih vježbanja i treniranja (osamljivanja, posta, šutnje, posmatranja)
– Po islamskoj akidi Muhamed, sallallahu alejhi ve sellem, kao i ostali vjerovjesnici je čovjek poput ostalih ljudi, Allah ga odabrao kao vjerovjesnika, pa su došle sufije i promijenile ovu akidu smatrajući da je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, najveće otkrovljenje Allahovog bića, da je on nur Muhammedi, da je zbog njega sve stvoreno,…
– Po islamskoj akidi izvori iz kojeg se uzima vjerovanje su Kur'an i sunnet, pa su došle sufije i uvele treći izvor ‘kešf’ (otrkovljenje) i učinili ga osnovnim izvorom akide pa što se od Kur'ana i sunneta složi sa njime prihvate a što se ne složi tumače na svoj način.
– Po islamskoj akidi šerijat je došao da se bori protiv širka i paganstva, pa su nam došle sufije sa obožavanjem šejhova i evlija traženjem pomoći od kaburova i umrlih i veličanjem turbeta, kaburova i grobnica.
– Po islamskoj akidi samo Allah zna gajb, pa su došle sufije sa vjerovanjem da šejhovi tarikata znaju gajb putem kešva.
A o novotarskim zikrovima uz pjevanje, ples i muziku može se pisati nadugačko.
4- Elementi islamizirane prakse bogumila prije dolaska Osmanlija (dovišta)
IZ širom BiH organizuje tzv. dovišta, to jeste, mjesta van vjerskih ustanova, u prirodi, na kojima se okupljaju muslimani i tu uz niz vjerskih obreda uče zajedničku dovu. Ova mjesta su bila vjerska molitvišta na kojima su se okupljali bogumili prije dolaska Osmanlija. Uz ovo, uvedena su nova dovišta na mezarjima, šehidskim spomenicima ili mjestima vezanim za neki historijskih događaj muslimana u BiH.
Od poznatih dovišta koja se i dan danas organizuju i obilježavaju pod pokroviteljstvom IZ-a su:
– Dobre vode (Foča, 7. Maj)
– Dovište u Ključu (26. Maj)
– Ajvatovica (Prusac, Donji Vakuf, 30. Juni)
– Dovište Karići (Vareš, 27. na 28. Juli)
– Lastavica (Zenica, 4. Avgust)
– Djevojačka pećina (Kladanj, Lukavac 25. Avgust)
– Dovište u Kraljevoj sutjesci (Kakanj, 30. Avgust)
– Mevlud na Buni (Blagaj, Mostar, 11.Maj)
– Mevlud u Milodražju (Kiseljak, 24. Maj)
– Musalla u Kamengradu (Sanski most, 26.Juli)
Sve spomenuto se obilježava svake godine u isto vrijeme. Ova dovišta se obilježavaju po gregorijanskom kalendaru, a pošto imaju predislamsku osnovu određeno je da im kalendarski međaši budu đurđevdan 6.Maj kao početak i alidžun (ilindan) 2. Avgust, kao krajnji datum.
Uz obilježavanje spomenutih dovišta mogu se dodati i drugi oblici godišnjeg okupljanja i obilježavanja sa vjerskim predznakom, poput dana šehida, vakifa, džamija, kolektivnih dženaza u Vlasenici, Bratuncu i Zvorniku. Šehidskih dova, dova za domovinu, tevhid herojima i naravno dana sjećanja na genocid u Srebrenici. Vjersko obilježavanje svih spomenutih dovišta i dana, te konstantnog ponavljanja svake godine, ne samo da nema uporišta u šerijatu nego je i zabranjeno, predstavlja novotariju i oponašanje kjafira. Muslimani imaju dva vjerska praznika, dva bajrama, imaju tri sveta mjesta: harem u Meki i Medini i mesdžidul-Aksa i to je ono što je potvrđeno u šerijatskim tekstovima, a obilježavati spomenuta mjesta i dane predstavlja uveđenje u vjeru ono što Allah nije učinio vjerom. Kaže Uzvišeni: “Zar oni imaju Bogove koji im propisuju ono što Allah nije dozvolio?” (Eš-Šura, 21)
U hadisu muttefekun alejhi od Aiše, radijallahu anha, je došlo: “Ko uvede u ovu našu vjeru ono što nije od nje, to mu se odbija.” I drugi hadisi u kojima je došla zabrana uvođenja novotarija u vjeru i tretiranja istih dalaletom. Od spomenutih dovišta koji predstavljaju islamsku tradiciju Bošnjaka, njihovog obilježavanja kojeg čini IZ čist je islam i hanefijski mezheb
5- Tradicija islamskog reformizma.
Dr. Fikret Karčić je pojasnio da je pod utjecajem ovog reformatorskog pokreta početkom dvadesetog stoljeća tražen odgovor i riješenje za unutrašnju krizu u muslimanskom društvu i izazova zapadne modernosti. Ova reformska orijentacija unutar islamske zajednice i islamske tradicije Bošnjaka je postala dominantna sredinom XX vijeka, za vrijeme Titovog komunističkog režima zahvaljujući posebno teoretskim radovima i praktičnim rješenjima Husejna ef. Đoze. Ovaj pravac postao je ono što se može naznačiti kao zvanična intelektualna tradicija u tumačenju islama u Bosni.
Da bismo bolje razumjeli o kakvoj se to intelektualnoj tradiciji u tumačenju islama kod nas radi, a sa kojom je došao Husein ef.Đozo, navest ćemo nekoliko njegovih tumačenja, shvatanja i stavova po raznim pitanjima, iz njegove knjige ‘Islam u vremenu’.
– O cilju vjere i Objave
Kaže Đozo: “Osnovni smisao ljudskog postojanja svodi se na ispoljavanje i potvrđivanje čovjeka kao čovjeka.” Zatim dodatno pojašnjava: “Sve što vjera u Boga traži od čovjeka jeste samo to da bude koristan i pozitivan, da čini dobro svakome i da se kloni zla.” (str. 40) Na trećem mjestu kaže: “Čovjek kao čovjek bio je predmet svim Objavama.” (str. 53)
– Šta podrazumijeva Đozo pod ‘reformom vjere’
Kaže Đozo: “Sada je sasvim očito da će muslimani, ako žele da dalje žive kao muslimani i traže i zauzmu svoje mjesto u savremenom razvoju, morati dati novu, savremenu razdradu i interpretaciju islamske misli. To je bio i ostaje glavni zahtjev novog islamskog buđenja.” (str. 17)
– Božansko u nama
Kaže Đozo: “Čovjek u sebi posjeduje nečeg duhovnog, višeg, božanskog. To božansko u njemu teži svome izvoru..” (str. 46)
– Davanje prednosti razumu nad šerijatskim tekstovima
Kaže Đozo: “O mjestu i ulozi razuma i nauke u islamu govori i načelo: ‘Ako dođe u sukob slovo Kur'ana sa činjenicama razuma i nauke, prednost se daje razumu, tekstu se u tom slučaju daje smisao koji odgovara zahtjevima razuma.” (str. 161) Ovo je akida muatezila.
– Poimanje tevhida i Allahove jednoće
Kaže Đozo: “U mekanskom periodu objavljeni su osnovi vjerovanja i morala. Objavljen je princip o jednom jedinom Bogu iz kojeg je nužno slijedilo jedinstvo pojavnog svijeta, ljudskog roda, vrijednosti, Objavlje Božijih poslanika, itd. Bog je jedistven. Iz tog jedinstvenog izvora nastalo je sve. Po tom jedinstvenom izvoru sve je u osnovi jedinstveno. Razlike su samo u vanjskim i trenutnim manifestacijama (str. 117) Ovo tumačenje jednoće i tevhida je ono što zagovaraju pobornici vahdetul-vudžuda, to jeste, da sve što postoji je Allah.
– Hadis je idžtihad Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.
Kaže Đozo: “Već smo rekli, da je hadis djelo Muhamedovo, alejhisselam, i da nije plod Objave. Imamo zbog toga dovoljno razloga vjerovati i tvrditi da je Muhamed, alejhisselam, razrađujući i primjenjujući kur'ansku misao, djelovao kao mudžtehid. … Čini mi se da ne bismo pogriješili ako bismo hadisu dali status idžtihada. … Ova činjenica je vrlo važna u određivanju statusa hadisa.” (str. 28)
Zatim, na sljedećoj stranici dodaje: “Moramo prihvatiti kao nepobitnu činjenicu da je primjena islamskih koncepcija i principa stvar idžtihada, naime stvar ljudske ocjene. Oblici praktične primjene se mijenjaju i prilagođavaju stvarnim potrebama vremena i društvenog razvoja. To važi i za Muhamedovu primjenu, ukoliko se tiče oblasti života. Od ovoga se izuzima oblast ibadeta i akaida. Ne može se nikako prihvatiti mišljenje da je razrada islamske misli samo pravo Božijeg poslanika. … Pravo razdrade ne može biti ograničen na bilo koju generaciju, pa ni Muhamedovu, jer je svaka primjena i razdrada kao što smo već napomenuli uslovljena prilikama koje su izazvale i determinirale.” (str. 28/29)
– Poimanje džihada
Kaže Đozo: “U širem smislu džihad znači ulaganje truda i napora u svim akcijama i aktivnostima u borbi za održanje, napredak i blagostanje, kako pojedinaca tako i zajednice. … Da bi unaprijedio svoj život, da bi osigurao bolje sutra, i da bi živio u miru, sreći i blagostanju. Džihad u ovom smislu, to je ustvari pravi džihad.” (str. 115) Zatim na istoj stranici nastavlja: “Borba za stručno, tehničko i naučno osposobljavanje čovjeka, za formiranje zdrave, duhovno i moralno snažne ličnosti, čini bitnu sadržinu ustanove džihada.” Zatim je naveo kao dokaz poznati izmišljeni hadis u kojem je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, vraćajući se iz vojnog pohoda rekao ashabima: “Vraćamo se iz malog džihada u veliki džihad a to je borba sa samim sobom.”
– Njegovo mišljenje o predznacima Sudnjeg dana koji su došli u mutevatir hadisima
Kaže Đozo: “Muslimanske mase su dugo čekale i stajale na jednom mjestu, izgubile su strpljenje. Niko ne silazi sa neba da im pomogne. Ne javlja im se ni očekivani Mehdija niti dolazi obećani Isa, alejhisselam, uvjerile su se da su to bila prazna i varljiva obećanja.” (str. 17) Na drugom mjestu kaže: “Dova zauzima mjesto rada, truda, žrtve i borbe. Sjedi i moli, pa će sve biti uredu! U takvoj duhovnoj atmosferi rodila se veoma štetna misao o pojavi Mehdije i ponovnom dolasku Ise, alejhisselam. (str. 192) Za njega su dolazak Mehdija i silazak Ise, alejhisselam, prazna i varljiva obećanja i štetna misao.
– O šerijatskom pravu 4 mezheba.
Kaže Đozo: “Bilo bi suviše nenaučno i smiješno tvrditi da propisi iz ove razrade i procjene (govori o šerijatskom pravu četiri mezheba zasnovanom na sunnetu) mogu uvijek važiti i podmiritvati potrebe u svim vremenima. Pa ipak se nažalost dogodilo da se razvoj islamske misli zadržao u njenim prvobitnim oblicima prve razrade. Tako je ona stoljećima čamila u okoštanim formama.” (Islamske teme i perspektive, str. 144) Drugim riječima, za njega šerijat Muhameda, sallallahu alejhi ve sellem, i prvih generacija ne važi za sva vremena, nego ga treba ponovo razdraditi.
– Njegovo mišljenje o feredži i zaru (nikabu).
Kaže Đozo: “Treba napomenuti da je bilo momenata kada je muškarac zlouporabljavao svoj položaj na račun položaja žene. Držao ju je u haremima potpuno izolovanu iz života i društva. Nabio joj na glavu feredžu i zar da ne bi mogla vidjeti šta se to zbiva oko nje. … Bilo je osobito važno dokazati da je ta situacija predstavljala običnu deformaciju i da je potpuno u suprotnosti sa učenjem islama.” (str. 212) Na stranu ovakav ogavan i gnjusan govor o nikabu (zaru), ali ispade da je muškarac izmislio i uveo u islam pokrivanje lica i još da je to suprotno sa učenjem islama, što je notorna laž i izmišljotina.
-O formi i suštini namaza.
Kaže on: “U osnovi od Boga se nema šta tražiti. On svakome daje sve šta mu treba, što zaslužuje i što mu pripada. Namaz se ne može svoditi na nekakve sitne, lične i sebične interese. U ovom smislu tesavvuf ima najispravnije shvaćanje. Po ovom shvaćanju pobuda za namaz ne smije biti strah od Boga, niti želja za nekom materijalnom nagradom, kao uživanje u Džennetu. Namaz iz straha izaziva robski odnos, dok namaz iz želje za uživanjem u raju izaziva komercijalno-trgovački odnos. Pravi namaz je onaj koji predstavlja put ka Bogu, koji uvodi čovjeka u viši svijet, svijet lijepog i uzvišenog.” (str. 55) Ovaj estetsko-umjetnički namaz je direktno oprečan mnoštvu ajeta i hadisa: “Bojte se Allaha”, “Najtječite se (dobrim djelima) da uđete u Džennet.”
– O zahtjevu muslimanskih zemalja za uvođenjem šerijata
U članku ‘Vraćanje šerijatu’ objavljenom 1982, nakon njegove smrti, pisao je o ovom fenomenu kritikujući zahtjeve za primjenjivanje šerijatskog krivičnog prava (kazne, sankcije i slično) i okretanje u prošlost i vraćanje nazad u ‘zlatno doba’ islama, nego je odabrao stav da muslimani u savremenom životu treba da upotrebljavaju duhovno-etičke komponente islama.
– Od reformskih kerameta Huseina ef. Đoze je to što je njegovom odlukom i fetvom uvedena praksa 70-tih godina prikupljanja zekata i sadekatul-fitra od muslimana za potrebe orijentalnog instituta- današnjeg FIN-a. Za vrijeme rata ta praksa je potvrđena od IZ-a uz neznatnu izmjenu da zekat i sadekatul-fitr IZ koristi za svoje potrebe. Što je direktno oprečno kuranskom ajetu (Et-Tevbe, 60) u kojem je propisano osam fondova u koje se daje zekat a oprečno i hanefijskom mezhebu.
Od ovih modernih reformskih promjena u islamskoj tradiciji Bošnjaka IZ-a su: neislamsko praktikovanje komunikacije suprotnih spolova u rijasetu, islamskim fakultetima, medresama i drugim ustanovama IZ-a u kojima predavaju i rade otkrivene žene uz osamljivanje i slobodno komuniciranje na zapadnjački način. Također, slušanje muzike uz muzičke festivale, preko radio BiR-a i slično, nepropisno cirkus pokrivanje, nonšalantno konzumiranje kamate i mnogi drugi vidovi i oblici nepravljenja granica između halala i harama koji su došli u Kur'anu, sunnetu i hanefijskom mezhebu.
Nakon svega spomenutog da još jednom naglasimo, ono oko čega bi se selefije trebali sporiti sa islamskom tradicijom Bošnjaka po tumačenju IZ-a su sljedećih pet najkrupnijih i najbitnijih stvari:
1- kelamistički maturidijski akidetski pravac na kojem nije bio ni Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ni selef, niti Ebu Hanife i njegovi učenici.
2- raznorazne fikhske novotarije koje nemaju osnova u hanefijskom mezhebu kojeg baštine IZ i bošnjačka tradicija.
3- sufizam i sufijski tarikati sa svim njihovim zabludjelim tumačenjima.
4- dovišta uz vjersko obilježavanje raznoraznih mjesta i dana koje se ponavlja svake godine a nema osnova u islamu i šerijatu.
5- moderno reformatorsko devijatno tumačenje islama Huseina ef. Đoze, njegovih učenika a koje baštini IZ.
1- Zbog riječi Uzvišenog: “Da bismo pred Gospodarom vašim imali opravdanje i da bi se oni toga klonili.” (El- E'araf, 164)
Ovako je odgovorila skupina Benu Israelćana onima koji su ih pitali zašto opominju drugu skupinu među njima zbog lova ribe subotom na zabranjen način, a znali su da će ih Allah kazniti ili na teške muke staviti.
2- Zbog riječi Uzvišenog: “Oni koji budu krili jasne dokaze koje smo Mi Objavili, i Uputu nakon što smo je u Knjizi ljudima pojasnili. Allah će ih prokleti, a prokleće ih i oni koji proklinju.” (El-Bekare, 159)
Bilježi Buharija od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, da je rekao: “Ljudi pričaju da Ebu Hurejre prenosi mnogo hadisa, tako mi Allaha, da nije ovog ajeta u Allahovoj Knjizi, ne bih prenio ništa.” Pa je proučio ovaj ajet.
3- Zato što je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko bude upitan o nekom (šerijatskom) znanju pa ga sakrije, biće zauzdan uzdama vatre na Sudnjem danu.” (Prenose ga Ebu Hurejre, Abdullah ibn Amr i Ebu Seid El-Hudri, radijallahu anhum, a bilježe Ebu Davud, Ibn Madže i Ahmed)