KADA ŽENA U TOKU IDDETA MOŽE NAPUSTITI MUŽEVU KUĆU
PITANJE: Esselamu alejkum. Imala bih jedno pitanje vezano za moju situaciju u kojoj se nalazim. Naime, muž me je pustio i sada sam na pocetku iddeta, međutim poslije iddeta ne mogu se vratiti svojima jer stanje kod mojih je vrlo lose kako vjerski tako i materijalno,tako da bi za iman bilo rizično da se vratim kuci, jer moji žive u džehlu a i ljudi u mom mjestu su daleko od vjere,a nemam džemata u mjestu iz kojeg dolazim, nema halki druženja, a džemat je jako bitan za jednog vjernika, također u blizini mojih nema sestara sa kojima bi se družila, već žive daleko, pa ne znam kako bi opstala sa imanom u takvom okruženju.
Tako da poslije iddeta planiram ići tamo gdje ce biti hajr za moju vjeru, a to podrazumijeva da ću se i sama o sebi brinuti, pa i posao tražiti. S tim u vezi našla sam jedan oglas za posao koji bi insaAllah mogla raditi, gdje nema šerijatske prepreke, ali možda bi morala napustiti muževu kuću prije nego mi iddet istekne, ako bi dobila taj posao. Da li mogu napustiti muževu kuću prije isteka iddeta u ovom slučaju? Allah vas obasuo Svojom miloscu!
ODGOVOR: Alejkumusselam.
Kaže Ibn Kesir u tefsiru (6/237) prvog ajeta iz sure Talak: “O Vjerovjesniče! Kad budete razvodili žene, tad ih razvodite u iddetu njihovom, i računajte iddet, i bojte se Allaha, Gospodara vašeg. Ne istjerujte ih iz kuća njihovih, i neka ne izlaze, izuzev ako su počinile razvrat otvoreni. A to su granice Allahove. A ko pređe granice Allahove, pa doista je učinio zulm duši svojoj.
Ne znaš: možda Allah daje da se desi poslije toga (nova) stvar”, koji direktno govori o ovoj temi: napuštanja žene muževu kuću u toku iddeta, pa kaže: “Riječi (Uzvišenog): ‘Ne istjerujte ih iz kuća njihovih, i neka ne izlaze’, tj. u toku iddeta, znače da ona ima pravo na stanovanje kod svoga muža sve dok je u iddetu od talaka koji joj je ona dao. Zato on nema pravo da je istjera iz kuće a ni njoj isto tako nije dozvoljen izlazak zato što je vezana za muževo pravo.
A riječi ‘izuzev ako su počinile fahiše (tj. razvrat otvoreni)’ znače da one ne izlaze iz njihovih kuća osim ako je žena učinila otvoreni razvrat, a on može biti zinaluk, kao što kaže Ibn Mes'ud, Ibn Abbas, Sejjid ibn Musejjib, Š'abi, Hasen, Ibn Sirin, Mudžahid, Ikrime, Seid ibn Džubejr, Ebu Kulabe, Ebu Salih, Ed-Dahak, Zejd ibn Eslem, ‘Ata Hurasani, Es-Suddij, Seid ibn Hilala i drugi, a može biti neprimjereno ponašanje prema muževoj porodici i njihovo uznemiravanje riječima i djelom kao što kaže Ubejj ibn K'ab, Ibn Abbas, Ikrime i drugi”.
Ovaj ajet jasno podcrtava da ženi u toku iddeta redž'i (tj. iddeta u kojem je muž ima pravo da je vrati, a to je iddet nakon prva dva talaka) nije dozovljeno da izađe iz muževe kuće a niti je njemu dozvoljeno da je istjera iz njegove kuće u kojoj je stanovala osim u slučaju ako je počinila zinaluk (ili po drugom mišljenju ako se ružno ophodila prema njegovim porodici).
Uzvišeni Allah potvrđuje u nastavku ajeta ozbiljnost ovog propisa riječima: “To su Allahove granice. A ko pređe granice Allahove, pa doista je učinio zulm duši svojoj”.
A onda u nastavku istog ajeta navodi jednu od mudrosti ovog propisa rekavši: “Ne znaš: možda Allah daje da se desi poslije toga (nova) stvar”, a ta mudrost je da ostanak puštene žene u kući muža u toku iddeta može da bude povod da je vrati.
Kaže imam Kurtubi u svom tefsiru (18/154) da riječi Uzvišenog “Ne istjerujte ih iz kuća njihovih” znače da je ovo ženino pravo kod muža u toku iddeta, a riječi “I neka (one) ne izlaze” znače da i muž ima pravo kod žene kojoj je dao talak da ne izlazi iz njegovoe kuće sve dok ne istekne iddet.
Na osnovu ovog što je rekao imam Kurtubi, ako bi i muž i žena odustali od tog prava i obaveze žene da boravi u toku iddeta u kući muža njoj je dozvoljeno da napusti kuću prije isteka iddeta.
Prema tome, osnova je da žena boravi u muževoj kući u toku iddeta redž'i (za razliku od talaka bain, tj. nakon kojeg muž ne može vratiti ženu), a dozovljeno joj je napustiti muževu kuću ako on (muž) na to pristane u protivnom nije joj dozvoljeno. Ve billahi tevfik.