PITANJE: Esselamu alejkum,
Na stranici je naznačeno da imate mnogo pristiglih pitanja, ali ako budete nekad u prilici da odgovorite, bila bih mnogo zahvalna.
Prije sam se bavila muzikom, tako da sada imam dosta instrumenata kojih se želim riješiti. Da li te instrumente mogu prodati generalno, i da li je razlika ako ih prodam isključivo nemuslimanu? Da li ih mogu pokloniti nemuslimanskoj organizaciji ili nemuslimanu poznaniku?
Allah vam dao svako dobro i nagradio vas na dosadašnjoj podršci i pomoći,
ODGOVOR: Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu.
Hvala Allahu i neka je salavat i selam na posljednjeg vjerovjesnika, a zatim:
Slušanje muzike i muzičkih instrumenata, izuzev defa, je zabranjeno po Kur'anu, Sunnetu i idžamu (konsenzusu) učenjaka. Ovaj idžma prenosi skupina učenjaka poput Kurtubija, Taberija, Ibn Es-Salaha, Ibn Redžeba, Ibnul-Kajjima, Ibn Hadžera El-Hejtemija i mnogih drugih. Takođe, mezheb četvorice imama vođa mezheba je na zabrani upotrebe, korištenja i slušanja muzičkih instrumenata.
Detaljnije o šerijatskom statusu muzike pročitaj na linku:
https://zijadljakic.ba/pjevanje-i-muzika-propisi-i-subhe/
Općeprihvaćeno fikhsko pravilo kod islamskih pravnika glasi „Ono što je zabranjeno upotrebljavati zabranjeno je i posjedovati (kupovinom, poklonom, nasljeđivanjem i slično)“.
Kaže Ez-Zerkeši u knjzi „El-Mensuru fil kava'id“: „Ono što je zabranjeno upotrebljavati zabranjeno je i njegovo sticanje, ili bez razilaženja poput instrumenata za zabavu (muziku i slično), ili po ispravnijem mišljenju poput posuda od zlata i srebra“.
U knjzi „El-Ešbah ven-nezair“ kaže Sujuti: „Dvadeset i šesto pravilo: Ono što je zabranjeno upotrebljavati zabranjeno je i njegovo sticanje, zbog toga je zabranjeno steči instrumente za zabavu (muziku i slično), posude od zlata i srebra, psa onome ko se ne bavi lovom, svinju, štetne životinje, alkohol i svilu i nakit za muškarce“.
U jednoj fetvi Stalne komisije za fetve u Saudiji soji: „Nije dozvoljeno sticanje (na bilo koji halal način) instrumenata za zabavu, poput muzičih instrumenata i bubnjeva, niti sticanje kaseta na kojima je snimljena muzika, i nije dozvoljena prodaja ovih stvari“.
Prema tome, pošto je slušanje i bavljenje muzikom zabranjeno, takođe su zabranjena sredstva (muzički instrumenti) sa kojima se oni izvode i upražnjavaju. Na osnovu ovoga velika većina islamskih pravnika svečetiri mezheba (samo unutar hanefijskog mezheba ima razilaženja) su na stavu da muzički instrumenti nisu imetak koji ima vrijednost, te da je obavaza muzičke instrumente uništiti, i da onaj ko ih uništi nije dužan da nadoknadi njihovu vrijednost jer je on u stvari uradio ono što mu je svakako dužnost i obaveza (negiranje munkera).
Islamski pravnici su jasno i nedvosmisleno u svojim knjigama naglasili i pojasnili da nije dozvoljeno prodavanje muzičkih instrumenata jer oni nisu imetak koji u Šerijatu ima vrijednost niti je njihovo korištenje dozvoljeno.
Takođe, ono što nije dozvoljeno prodavati niti upotrebljavati nije dozvoljeno ni poklanjati.
Poklanjanje ili prodaja muzičkih instrumenata nemuslimanima ili nemuslimanskoj organizaciji prestavlja kur'anskim ajetom zabranjeno potpomaganje u griješenju.
Kaže Uzvišeni: „A nemojte se međusobno potpomagati u griješenju i neprijateljstvu“ (El-Maide, 2).
Najbolje je da se ti instrumenti unište.
Napomena: Onaj ko ostavi nešto radi Allaha, Allah mu to nadoknadi sa nečim boljim. Onaj ko se Allaha boji (ostavljajući ono što je On zabranio) On mu nađe izlaz i rješenje i opskrbi ga odakle se ni ne nada. Veliki je belaj da insan sebe i svoju porodicu hrani haram imetkom, jer tijelo koje izraste od harama Vatra mu je najpreča. Sve spomenuto pod napomenom je zasnovano na šerijatskim tekstovima.
Ve billahi tevfik.