Savremena pitanja

PROPIS DAVANJA DOBROVOLJNIH PRILOGA MIMO ONOGA ZAŠTO JE NAMIJENJENO

PITANJE: Esselamu alejkum we rahmetullah.
Pitanje je vezano za humanitarne akcije, zanima me da ne pogriješim bez osnove. Poznato je da se pokreću preko društvenih mreža (mada se svi poznajemo lično), zanima me je li emanet  pronevjeren ako se akcija naglasi da je za jedno (jetime u tom mjestu ili za te sestre ili slično) i nakon prikupljene pomoći se iz ovog ili onog razloga pomoć uruči drugima. Uglavnom, namjena akcije nije 100% ispoštovana. Naravno, udjeli se siromasima, ali ja pitam da li se tretira pronevjerom emaneta ako ne bude 100% kako je naglašeno za šta se sakuplja? Kada se naglasi da je pomoć za ugrožene ili slično, kontam tu imas širine da se dijeli kako hoće sakupljač. A za nešto konkretno za šta se sakuplja, da li tu ima ili nema širine?

ODGOVOR: Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu.

Hvala Allahu i neka je salavat i selam na posljednjeg vjerovjesnika, a zatim:

Sakupljači dobrovoljnih priloga su opunomoćenici dobrovoljnih davaoca.

Dobrovoljni prilozi mogu biti namjenski određeni i neodređeni. U neodređenima ima širine pri dostavljanju ciljanim grupama ili pojedincima. Dok namjenski određeni prilozi moraju da se daju i dostave (ili utroše) isključivo onima kojima je namjenjeno (ili za ono zašto je namjenjeno).

Obaveza je i emanet u prikupljanju materijalnih sredstava, koje se daju za određenu akciju (potrebu ili osobu), da se ta sredstva utroše isključivo za namijenjeno u ime čega je pokrenuta akcija prikupljanja. U protivnom, tj. ako se ne izvrši povjereni emanet onih koji daju, to je vid pronevjere emaneta.

Kaže Uzvišeni:

– „Allah vam doista naređuje da emanete date onima kojima pripadaju.“ (En-Nisa, 58)

– „O vjernici, Allaha i Poslanika ne varajte i svjesno emanete ne proigravajte“. (El-Enfal, 27)

A Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže u hadisu muttefekun alejhi (Buharija i Muslim): “Kod koga se nađu sljedeće četiri osobine taj je pravi munafik, a kod koga se nađe neka od ovih osobina onda taj ima osobine munafika, i takav će ostati sve dok ne ostavi tu osobinu: kada mu se nešto povjeri on iznevjeri, kada govori laže, kada obeća ne ispuni, i kada se raspravlja bestidno se raspravlja.”

Sakupljač sredstava nema slobodu niti pravo da sredstva koja su data u strogo određenu svrhu usmjerava po svojoj procjeni ili ćejfu gdje on hoće ili misli da je bolje ili dobro. To se može raditi samo sa sredstvima koja nisu data u određenu svrhu.

Izuzetak ovome može biti promjena stanja i okolnosti kod onoga ili zbog onoga zbog čega se prikuplja. U tom slučaju pokretač akcije je obavezan tražiti dozvolu od učesnika dobrovoljnih davaoca (javno ili tajno) da se sredstva usmjere u drugu sličnu ili drugačiju svrhu. Oni učesnici, ako se zna ko su, koji zatraže da im se sredstva vrate, obaveza je to izvršiti.

Drugim riječima, humanitarne akcije prikupljanja sredstava za određene svrhe, predstavljaju emanet kod onih koji to organizuju, koji je vadžib izvršiti, ona se daju I troše striktno u određenu i namijenjenu svrhu. Za razliku od akcija i sredstava koje nemaju određenu namjensku svrhu.

Ve billahi tevfik.

Ukoliko pronađete gramatičku grešku, OZNAČITE TEKST i prijavite tako što ćete pritisnuti Ctrl+Enter kada je tekst označen.

Povezani članci

Back to top button

Prijava gramatičke greške

Ova poruka će biti poslata urednicima sajta