Kratki odgovori

11 PITANJA I KRATKIH ODGOVORA

NAMAZ U DŽEMATU

1 – PITANJE: Selam Alejkum.
Želim da vam postavim jedno pitanje. Da li je greh ako klanjaš sam a ne u džematu farz namaze Sabah, Aksham i Jacija. Prvi dva rekata da učiš na glas.

ODGOVOR: Alejkumusselam.

Oko obveze klanjanja u džematu ima razilaženja među ulemom, po većini je mustehab ili fard kifaje a po manjoj skupini vadžib. Bliže je da je vadžib osim ako osoba ima opravdanje.

Učenje naglas pri klanjanju noćnih namaza onome ko klanja sam je po nekim učenjacima mustehab, a po drugima nije.

Ve billahi tevfik.

KLANJE KURBANA OD STRANE ONOGA KO NE KLANJA

2- PITANJE: Esselamu alejkum, šejh.
Zanima me da li čin samog klanja kurbana mora biti sproveden od osobe koja ima namaz? Naime, ja kupim kurban i moj kurban inače kolje moj deda koji nije u namazu. Zakolje ga sa bismilom i tekbirom. Da li je to meso halal ako ja imam namaza i ako je to moje? U porodici od muških članova koji žive u mom gradu nema osoba da su u namazu. Da li je halal da to meso neko jede ili moram naci nekoga ko je u namazu da izvrsi čin klanja? Nadam se da cete naci vremena da odgovorite. Allah vam dao dobro na oba svijeta.

ODGOVOR: Alejkumusselam.

Onaj ko kolje kurban mora biti musliman, a musliman potvrđuje svoj islam sa namazom kao temeljom islama. Mora makar ponekad da klanja. Dok osoba koja nikako ne klanja, njen islam je upitan, zbog toga od takvih ne treba jesti mesao koje oni zakolju.

Prema tome, kurban meso koje tvoj dedo (koji ne klanja) zakolje nije halal niti je kurban validan. Nađi nekoga ko klanja da zakolje kurban.

Ve billahi tevfik.

IZOSTAVLJANJE 4 TEKBIRA PRI DŽENAZI

3- PITANJE: Esselamu alejkum, uvazeni doktore.
Imam jedno pitanje. Imam na dzenazi namazu je nakon treceg tekbira nenamerno iz zaborava izostavio zadnji 4 tekbir i predao selam neki prisutni su nakon predaje selama iz prvog safa poluglasno uzviknuli Allahu ekber ali imam nije. Nastala je cutnja ljudi su odnijeli mejta do kabura svi su nesto komentarisali. Neki su prisli imamu i rekli mu da je klanjao sa 3 tekbira sto je on negirao ali kad je prisao veci broj ljudi i ubedio ga on je prihvatio. E sad da li je taj namaz ispravan ili treba imam sa jos nekoliko ljudi da ponovo klanja u dzamiji ili na mezaru. Molim Allaha dz.s da vas nagradi za odgovor i vas trud. Esselamu alejkum.

ODGOVOR: Alejkumusselam.

Najvjerodostojnije što je došlo u hadisima je da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, donosio 4 tekbira pri klanjanju dženaze, što bolježe Buharija i Muslim. Također, vjerodostojno je prenešeno da je izgovarao 5 i 9 tekbira, a u slaboj predaji 7 tekbira.

Od ashaba, radijallahu anhum, u vjerodostojnim predajama se prenosi da su donosili 3, 4, 5, 6 i 7 tekbira pri klanjanju dženaze.

Ako imam namjerno izostavi četvrti tekbir, ispravno je da je namaz batil te ga treba ponoviti. A ako iz zaborava izostavi četvrti tekbir, nakon što ga upozore klanjači, treba izgovoriti i četvrti i on i klanjači. Nije propisano činjenje sehvi sedžde zbog ovoga. A ako zbog neznanja ne donese četvrti tekbir, namaz je svima ispravan i ne treba ga ponavljati.

Prema tome, namaz vam je ispravan, ne treba ga ponavljati. Ovo podupire i to što se od nekih ashaba prenosti da bi donosili 3 tekbira pri klanjanju dženaze.

Ve billahi tevfik.

GLEDANJE U DJEVOJKE

4- PITANJE: Selam alejkum!
Zanima me da li je ozenjenom muskarcu dozvoljeno da mu braca, rodjaci, prijatelji… pokazuju non-stop slike od mnogih devojaka koje im se nude za brak, da ga pitaju za savet o njihovom izgledu i slicno?? Jer to su cesto slike oskudno odevenih devojaka i meni kao supruzi to smeta jer on svaku zbog njih i njihovog hatara mora da zagleda i analizira! I da li ozenjen muskarac kad ode na svadbu moze da gleda u devojke da bi “nasao” bratu neku?!
Molim vas pojasnite mi to. Hvala unapred.

ODGOVOR: Alejkumusselam.

Ništa od spomenutog njemu nije dozvoljeno. Dokaz za to je naredba obaranja pogleda i zabrana gledanja žena strankinja, a on nema šerijatskog opravdanja da ih gleda:

Kaže Uzvišeni: “Reci mu'minima neka obore poglede svoje (od onog što im nije dozvoljeno gledati) i neka čuvaju stidna mjesta svoja” (En-Nur 30)

Bilježi Muslim u svom Sahihu da je Džerir, radijallahu anhu, pitao Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, o iznenadnom pogledu (u žene), pa mu je rekao: “Okreni svoj pogled”.

Takođe, kaže Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, Aliji, radijallahu anhu: “O Alija, ne slijedi pogled za pogledom (u žene), tebi pripada prvi a nije tvoj drugi”

(Ebu Davud, Tirmizi, Ahmed i Hakim, Tirmizi i Albani ga ocjenjuju dobrim a Hakim vjerodostojnim).

Ve billahi tevfik.

KUPOVINA I PRODAJA ROBE PREKO NETA

5- PITANJE: Esselamu alejkum.
Da li je dozvoljeno kupiti svar preko inteneta iz Amerike preko stranice koja trenutno nema na stanju odredjenu stvar, nego ce tek po zapremanju narudze (odnosno uplate) od proizvodjaca traziti svar?

Naime, neke komanije ne prodaju direktno svoje proizvode nego imaju druge stranice koje te prozivode nude. Vrlo cesto mozes odmah da narucis a da ne znas imal uopste na stanju (u magacinu) odredjeni proizvod. Da li je to dozvoljeno i da li je izuzetak mozda ako je ta stranica zastupnik te kompanije te zvanicno prodaje njihove prozivode?

ODGOVOR: Alejkumusselam.

A stranica zastupa firmu, onda tu nema ništa sporno. A ako ne zastupa, muslimanu je zabranjeno da prodaje robu koju ne posjeduje.

Sa druge strane, muslimanu je dozvoljeno da kupuje robu preko tih stranica ako ne zna način prodavanja, jer se zabrana odnosi na prodavca, a njemu kupcu je bitno da mu je zagarantovana kupovina (slanje robe nakon uplaćivanja) ili vraćanje novca u sprotnom. A ako zna da određena stranica prodaje ono što ne posjeduje, nije mu dozvoljeno da od nje kupuje, jer time učestvuje u zabranjenoj prodaji.

Ve billahi tevfik.

KAMATA U KUPOVINI TRGOVAČKE ROBE

6- PITANJE: Esselamu alejkum.
Da li čovjek upada u kamatu ako kupi neku robu ali nema na licu mjesta da plati cijeli iznos robe? Ili ako nema sitnih para kod sebe, a prodavač mu nema vratiti kusur, pa mu bude rečeno da ostatak novca donese kasnije. Ili da uzme robu, ali da kasnije donese pare.

ODGOVOR: Alejkumusselam.

Između novca i trgovačke robe (mimo zlata, srebra i drugih valuta) ne teče kamata, te nema smetnje u svim gore spomenutim načinima i verzijama plaćanja, jer u ovome nema kamate.

Izuzetak je kupovina (novcem) zlata, srebra i drugih valuta, tu je uslov da kupoprodaja bude iz ruke u ruku, tj. na licu mjesta, u protivnom, bilo koja odgoda isplaćivanja predstavlja kamatu.

Ve billahi tevfik.

PRODAJA PRONAĐENOG LANČIĆA

7- PITANJE: Esselamu alejkum šejh.
Zanima me nešto u vezi pronađene stvari. Naime, prije mnogo godina pronađen je lančić na jednom parkingu u Sloveniji i kroz godinu dana nije oglašavano. Da li je tu stvar dozvoljeno prodati? Allah te nagradio svakim dobrom.

ODGOVOR: Alejkumusselam.

Ko pronađe izgubljenu stvar dozvoljeno mu je uzeti je bez da je koristi, a da je dužan da obznanjuje punu godinu dana da je pronašao izgubljenu stvar. Obznanjivanje treba vršiti na mjestima kao što su: ulaz džamije (došlo je u vjerodostonom hadisu da nije dozvoljeno unutar džamije), na mjestima gdje se ljudi okupljaju, ili u današnje vrijeme putem oglasa na radiju ili u novinama i sl. Pa ako se u tom roku pojavi njegov vlasnik i dokaže sa preciznim opisom ili slično da je on njegov vlasnik dat će mu izgubljeni predmet.

U protivnom, ako se vlasnik ne pojavi ni za godinu dana ili pojavi ali ne potvrdi da je on vlasnik, dozvoljeno je da ga upotrijebi.

Na ovo ukazuju vjerodostojni hadisi, poput hadisa muttefekun alejhi u kojem je Poslanik, sallahu alejhi ve sellem, na pitanje o pronađenom predmetu rekao: “Pregledaj torbu (kesu) i ono čime je vezana, zatim obznanjuj godinu dana šta si našao, pa ga, ukoliko se pojavi, daj njegovom vlasniku, a u protivnom radi sa njim šta hoćeš”.

Prema tome, ta osoba nije ispravno postupila. Sada nakon što sazna za ovaj propis neka postupi kako je gore rečeno.

Ve billahi tevfik.

PREKIDANJE NAMAZA ZBOG VREMENSKIH NEPOGODA

8- PITANJE: Selam alejkum.
Zanima me da li je ispravno napustiti namaz ukoliko dođe do zemljotresa, ili neke druge nepogode, ili zbog bilo čega drugog, npr eksplozije itd, ili treba ostati u namazu bez obzira na dešavanja unutar mesdžida i vani? Kako se tretira čovjek koji pogine u namazu, a kako onaj koji napusti namaz, pa prilikom bježanja pogine? Allah te nagradio, amin.

ODGOVOR: Alejkumusselam.

Nema smetnje da se prekine sa namazom ako za tim ima potrebe a pogotovo zbog gore spomenutog. A što se tiče tretiranja onog koji ostane u namazu i onoga koji prekine i pobjegne, nema razlike u tretiranju jednog i drugog, jer onaj koji je prekinuo namaz i pobjegao nije počinio grijeh a onaj koji je ostao u namazu nema veću nagradu zbog toga.

Ve billahi tevfik.

IZAPIRANJE USTA I NOSA PRI GUSULU I ABDESTU / VADŽIB ILI SUNNET

9- PITANJE: Esselamu alejkum, poštovani šejh.
Uzimala sam gusul i smocila cijelo tijelo i uzela abdest odmah nakon kupanja tj. nisam se ni presusila niti izasla iz kade, međutim, zaboravila sam isprati nos i usta dok sam se kupala prije tog abdesta. Nakon toga sam klanjala sabah i sjetila se na farzu da nisam isprala nos i usta. Da li mi je gusul i namaz ispravan ili trebam ponovit gusul i namaz? Allah vam dao svaki hajr i povecao znanje.

ODGOVOR: Alejkumusselam.

Da li je izapiranje usta i nosa prilikom uzimanja gusula vadžib ili sunet po tom pitanju učenjaci imaju četiri mišljenja:

Prvi – da je to sunnet u abdestu i gusulu (šafijski mezheb)

Drugi – da su izapiranje usta i nosa vadžib i u abdestu i u gusulu, te da je to šart valjanosti abdesta i gusula, ovo je poznatiji stav od imama Ahmeda

Treći – da je to vadžib u gusulu a sunnet u abdestu, ovo je mišljenje Ebu Hanife i njegovih učenika
Četvrti – da je izapiranje nosa pri abdestu i gusulu vadžib da je izapiranje usta sunnet, ovo je rivajet od imama Ahmeda a izabrao ga je i Ibn Munzir.

Odabrano mišljenje je, a Allah zna najbolje, da je izapiranje usta i nosa sunnet u abdestu i gusulu na čemu su šafije.

Prema tome, gusul i namaz su ti ispravni i ne trebaš ponoviti ni gusul i ni namaz.

Ve billahi tevfik.

PROFESORICA ENGLESKOG MUŠKARCIMA PREKO SKAJPA

10- PITANJE: Selam alejkum we rahmetullah we berekatuhu.
Imam muza koji nema stalno zaposlenje. Imamo troje djece imam pitanje vezano za posao. Naime nudi mi se prilika da budem profesor engleskog jezika putem interneta skypea. Drzala bih casove studentima bez prava na izbor (zensko ili musko). Uplate bi bile preko banke te ne bi bilo nikakve fizičke interakcije sa suprotnim spolo.. Da li mi je dozvoljeno drzati te casove kao muslimanki koja nosi nikab?

ODGOVOR: Alejkumusselam.

Dozvoljeno je ako će biti tako kako si opisala u pitanju.

Ve billahi tevfik.

PREGLED ŽENE KOD LJEKARA I TEHNIČARA MUŠARACA

11- PITANJE: Es selamu alejkum,
Allah Vam podario svako dobro. Pisala sam Vam nedavno da sam imala iznenadnu operaciju, to se malo oteglo (oporavak)…ono što mene tišti, pritišće, i pri pomisli na to mi se plače: na hirurgiji je dosta muškaraca, od doktora do tehničkog osoblja, znači da sam prinuđena da me oni previjaju ili na drugi način pomažu.
Nadam se Inšallah da ću biti nagrađena za svu bol koju trpim, ali mi ovaj dio (muških “pomagača”) baš teško pada.
Šta Šerijat kaže na to?

ODGOVOR: Alejkumusselam.

Ako nemaš izbora i ako se otkriva samo ono što se mora od tijela, nema u tome grijeha.

Ve billahi tevfik.

Ukoliko pronađete gramatičku grešku, OZNAČITE TEKST i prijavite tako što ćete pritisnuti Ctrl+Enter kada je tekst označen.

Povezani članci

Back to top button

Prijava gramatičke greške

Ova poruka će biti poslata urednicima sajta