7 PITANJA I ODGOVORA
UPOTREBA LIJEKOVA U KOJIMA IMA ALKOHOLA
1- PITANJE: Esselamu alejkum.
Da li je dozvoljeno piti Tothema ampule koje se koriste kod niskog željeza one sadrze manju kolicinu etanola manje od 100mg po dozi?
ODGOVOR: Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu.
U Odluci (fetvi) Fikhskog kolegija pri Islamskoj konferenciji (Odluka broj 24 – 3/11) piše sljedeće: “Dozvoljeno je bolesniku muslimanu da koristi lijekove koji u sebi sadrže određen procenat alkohola ako ne nađe lijek koji u sebi nema alkohola, i ako ga propiše pouzdan i kompetentan ljekar”.
Ve billahi tevfik.
PRODAJA KURBANSKOG MESA OD STRANE ONOGA KOME JE POKLONJENO
2- PITANJE: Esselamualejkum,
Imam kravu koju smo prodali u kurbane, 6 ucesnika, neki ce biti tu neki nece kada se bude klalo tj neki ce doci po svoje meso dok od drugih mi trebamo podijiti.E sad, platice mom muzu da zakolje i uradi sve potrebno i jos saglasni su da dadnu kozicu nama a mene sad zanima da li se smije prodati ta kozica? Posto ona vise nije kao nadoknada za rad vec kao sadaka? Jer znam da se ne smije prodavati nista od kurbana ali me buni to sto sam procitala da sto kad se dobije kurbansko meso kao poklon covjek moze dalje raditi s njim sta hoce pa i prodavati , da li to vazi i za kozicu? Allah da te nagradi.
ODGOVOR: Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu.
Nema smetnje da se prodaje meso i koža od kurbana od strane onoga kome je udijeljeno.
Ve billahi tevfik.
KAZNA ODUZIMANJA VOZAČKE
3- PITANJE: Zbog prekrsaja u saobracaju na moje ime je dosla kazna oduzimanje vozacke dozvole na odredjeni period. Mogu li da umjesto svoje predam zeninu vozacku ? Obrazlozenje: kada sam prodao auto napravio sam validni kupoprodajni ugovor s kupcem ali auto nisam odjavio jer su mi u osiguravajucoj kuci rekli da nece biti nikakvih problema jer imam taj ugovor. Medjutim, kada sam otisao da registrujem svoje novo auto nasao sam da imaju kazne koje je napravio covjek kome sam prodao auto. Obzirom da auto nije odjavljeno s mog imena sve kazne su “presili” meni. Pokusao sam i kucao na sva vrata , policija, sud, advokat ali nisam mogao da dokazem da nisam kriv. Rekli su mi da cekqm da me predaju na sud. Medjutim moj slucaj kako su mi rekli moze potrajati i nekoliko godina, tako da sam morao uplatiti kazne i prihvatiti i kaznene bodove. Da stvar bude jos teza bio sam ogranicen vremenskim periodom jer sam uplatio registraciju a pare nisam mogao povuci. Eto, pitanje sam na pocetku postavio. Selam alejke
ODGOVOR: Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu.
Nema smetnje da to učiniš ako je stanje takvo kako je opisano u pitanju.
Ve billahi tevfik.
RAD U POLICIJI
4- PITANJE: Eselamu alejkum Dr. Zijade, kako ste?
Imam pitanje vezano za rad u policiji , kakav je stav vezano za rad u tim agencijama? Selam i hvala na odgovoru.
ODGOVOR: Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu.
ODGOVOR: Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu.
Šerijatski status rada muslimana u vojsci, policiji, državnim političkim funkcijama i službama, ili bilo kojim drugim institucijama neislamske države, ovisi od stanja i okolnosti zbog kojih musliman radi u tim institucijama. Takav posao ne izlazi od jednog od tri sljedeća stanja:
1 – da je prinuđen da tu radi ili ima jaku potrebu za tim poslom,
U ovom slučaju je dozvoljeno, jer je opće šerijatsko pravilo da se u prinudi dozvoljava ono što je zabranjeno. S tim da je taj rad uslovljen sa dva šarta koje prenosi Ibn Hadžer od El-Muhelleba ibn ebi Sufreta:
– da je taj posao šerijatski dozvoljen,
– da tim poslom ne pomaže kjafire u nanošenju štete muslimanima (Fethul-bari 4/452) .
2 – da radi taj posao zbog koristi islama i muslimana kako bi otklanjao zulum od muslimana ili tome slično,
Oko ove vrste rada učenjaci imaju podijeljeno mišljenje, jedni dozvoljavaju pod određenim uslovima a drugi uopćeno zabranjuju. Radžih (odabrano) mišljenje je, na osnovu snage dokaza, da je rad u službama i institucijama kjafirske države pod vlašću vladara kjafira dozvoljen ako se time ostvaruje korist Islamu i muslimanima.
Ova dozvolu učenjaci uslovljavaju ispunjenjem sljedećih šartova:
– da je sam posao koji se radi dozvoljen u Islamu,
– da se tim radom ne pomažu kjafiri u nečemu što je šteta za muslimane,
– da u tome ne bude prilježenosti i prijateljovanja sa kjafirima,
– da se tim radom postiže stvarna korist za Islam i muslimane, a ne da u tom poslu bude samo lična korist pojedinca.
3 – da nije prinuđen niti ima jaku potrebu niti je u tom poslu korist za Islam i muslimane (Et-Te'amul me'a gajril-muslimin, str. 223-232).
U ovom slučaju nije dozovljeno muslimanu raditi u institucijama i službama kjafirske države. Jer taj posao u ovim okolnostima predstavlja naklonost prema kjafirima, prijateljovanje sa njima, poniznost, pokornost i stajanje na njihovoj strani, a Uzvišeni to zabranjuje: “I ne držite stranu onih koji nepravedno postupaju, pa da vas vatra prži” (Hud 113), i ne dozvoljava muslimanu da bude pod vlašću kjafira: “A Allah neće dati priliku nevjernicima nad vjernicima” (En-Nisa’ 141).
Ve billahi tevfik.
ODVOJEN ŽIVOT SUPRUŽNIKA
5- PITANJE: Esselamu alejkum, uvazeni sejh.
Jedno pitanje: je li dozvoljeno i ispravno poslije serijatskog vjencanja ziviti odvojeno odnosno obje strane u svom stanu? Radi se o dvoje ljudi koji su stariji i zive u Njemackoj. Njemu bi ovo bio drugi brak, zena prva zivi u Bosni a njoj brak poslije razvoda s prvim muzem. Ona ima dijete 15 g i zivila bi u svom stanu a on zbog svoje “slobode” isto tako nastavio bi zivot u svom stanu. Je li dozvoljeno, ispravno takav brak prakticirati? Allah vas nagradio. Moram navesti u istom gradu zive i stanovi su udaljeni par km.
ODGOVOR: Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu.
Nema smetnje u tome, to je stvar dogovora među supružnicima.
Ve billahi tevfik.
BANKOVNI ILI POŠTANSKI TROŠKOVI USLUGE
6- PITANJE: EsSelam Alejkum we rahmetullahi we berekatuhu.
Ako nemamo drugi nacin da platimo dug OSIM da posaljemo novac postom, da li je dozvoljeno tako slati ako se odredjen novac u posti mora osigurati kako bi mogao biti poslan u drugu drzavu? Primjer: 50€ saljemo, placamo postarinu i 1% od 50€.
ODGOVOR: Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu.
To su troškovi usluge prebacivanja novca, to je šerijatski ispravno i dozvoljeno.
Ve billahi tevfik.
MAHREM ZA HADŽDŽ
7- PITANJE: Esselamu alejkum.
Da li je dozvoljeno ženi otići na Hadždž bez mahrema ukoliko jedan od njih je invalid, a drugi je doživio duboku starost i nije u stanju putovati? Allah vas nagradio.
ODGOVOR: Alejkumusselam.
Oko toga ima poznato razilaženje:
Dva imama, Malik i Šafija rahmetullahi alejhim, su na stavu da postojanje mahrema koji će putovati sa ženom nije šart da bi žena bila obavezna obaviti Hadždž. (Hašijetud-dusuki (2/9-10) i Mugnil-muhtadž (1/467)). Dok sa druge strane, Ebu Hanife i Ahmed, rahmetullahi alejhim, uslovljavaju postojanje mahrema koji će putovati sa ženom da bi bila obavezna obaviti Hadždž. (Fethul-kadir (2/128) i El-Mugni (3/236-237)).
Odabrano mišljenje (radžih) po ovom pitanju je da je ženi dozvoljeno da putuje sa pouzdanim muškim ili ženskim društvom da bi obavila Hadždž. Na ovom stavu su pored Malika i Šafije: Aiša, Ibn Omer, Abdullah ibn Zubejr, radijallahu anhum, ‘Ata’, Ibn Sirin, Evzai’, Davud zahiri i mnogi drugi. (El-Mugni fi fikhil-hadždž vel-‘umreti, str. 20.)
Najjači dokazi za ovaj stav je postupak ashaba, a nema sumnje da su oni bolje razumijevali ovo pitanje od onih potonjih. Prenosi se da je Omer, radijallahu anhu, prilikom obavljanja njegovog zadnjeg Hadždža dozvolio ženama Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da obave Hadždž, pa je sa njima poslao Osmana i Adurrahman ibn ‘Aufa, radijallahu anhuma. (Buharija (1860)).
Pa ako je to bilo dozvoljeno majkama pravovjernih onda je preče da bude i ostalim muminkama.
Ve billahi tevfik.