Razno
PROPIS ILAHIJA U KOJIMA SE GLASOM OPONAŠAJU MUZIČKI INSTRUMENTI
PITANJE: Esselamu alejkum šejh, da li je dozvoljeno slušanje ilahija u kojima nema upotrebe instrumenata ali se zvukovi istih oponašaju glasom, usnama? Uz uslov da je tekst ispravan, da podstiče na dobra djela, namaz i ostalo..
ODGOVOR:
Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu, neka je salavat i selam na posljednjeg Vjerovjesnika, a zatim:
Oko ovog pitanja savremeni učenjaci imaju tri mišljenja.
Prvo mišljenje – dozvola
Argumenti:
1- Osnova je dozvola sve dok nam ne dođe dokaz zabrane, a nema jasnog i prihvatljivog dokaza zabrane.
2- Uljepšavanje ljudskog glasa ne čini ga zabranjenim makar on bio mnogo ljepši od muzičkih tonova i zvukova.
3- Šerijat u nekim slučajevima dozvoljava glas, a u drugim zabranjuje, zbog različitog izvora glasa. Na primjer, glas umiljavanja supruge i glas umiljavanja strankinje. Prvi je dozvoljen, a drugi haram makar glas umiljavanja supruge bio potpuno isti glasu strankinje. Također, u ovom pitanju je riječ o različitom izvoru glasa, šerijat zabranjuje zvukove muzičkih instrumenata a ne zabranjuje glasove makar bili slični instrumentima.
Drugo mišljenje – zabrana.
Argumenti:
1- Šerijat ne pravi razliku u propisu između sličnih stvari niti izjednačava u propisu različitih stvari. Ne priliči da se zabrane tonovi i zvukovi koji proizvode muzički instrumenti a dozvole isti ako se slični tonovi i zvukovi izvode glasom.
2- Ibret je u rezultatu, pa tako ako se ljudski glas promjeni i postane poput muzičkog tona, onda on ima isti i propis.
3- Upotreba ovih glasovnih efekata u ilahijama je oponašanje griješnika u izvođenju muzike i njenom slušanju.
Treće mišljenje – dozvola.
Dokazi za ovo mišljenje su kao argumenti prvog mišljenja.
A dokazi zabrane kompjuterskom obradom glasova je to što time prirodni glasovi postaju poput zvuka i melodije koju proizvede muzički instrument.
Odabrani stav je treće mišljenje uz malu razliku, tj. dozvola prirodnog glasa a pokuđenost kompjuterske obrade glasa.
Ve billahi tevfik