VALJANOST NAMAZA KADA SU MUŠKARCI I ŽENE POMIJEŠANI U SAFOVIMA
PITANJE:
Esselamu alejkum šejh. Pojavila se slika na internetu sa ovogodišnje dženaze namaza u Potočarima na kojima su muškarci i žene izmiješani za vrijeme klanjanja namaza, pretpostavljam podne i ikindije ( možda i dženaze ne znam). Jedan poznanik mi je rekao da se reis obratio prije samog klanjanja i rekao da je iznimna situacija i da nije problem. Je li to ispravno?
Došlo je još nekoliko pitanja na istu temu.
ODGOVOR:
Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu, neka je salavat i selam na posljednjeg Vjerovjesnika, a zatim:
Osnova je kada muškarci, žene i djeca klanjaju u džematu, da se prvo muškarci poredaju u safove, zatim djeca a potom žene, što je zasnovano na hadisu muteffekun alejhi od Enesa, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, predvodio namaz u Enesovoj, radijallahu anhu, kući pa su Enes i jetim stali iza Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, a njegova majka (u rivajetu nana) iza njih.
Oko propisa namaza u džematu kada su u safovima pomiješani muškarci i žene, to jeste, da žene klanjaju između muškaraca, nema razilaženja među učenjacima da je to sporno. Po skupini je zabranjeno a po drugoj skupini mekruh i oprečno sunetu.
A oko valjanosti tako klanjanog namaza, gdje su u safovima izmiješani muškarci i žene, učenjaci četiri mezheba imaju podijeljeno mišljenje.
Prvo mišljenje- da je namaz valjan i muškarcima i ženama. Na ovome je džumhur učenjaka, malikije, šafije i hanbelije. Argumentiraju to time što je redanje u safove od potpunosti namaza a ne od šarta valjanosti namaza.
Drugo mišljenje- da je muškarcu koji je sa desne strane žene, također sa lijeve strane i onom koji je iza žene u njenom pravcu, njima trojici je pokvaren namaz a njoj i ostalima nije. A ako dvije žene klanjaju jedna do druge dok pored i iza njih muškarci, onda je četvorici muškaraca pokvaren namaz, dvojici sa strane i dvojici iza njih, i tako redom ako se povećava broj žena. Ovo je stav hanefijskog mezheba, a za ovo mišljenje nemaju vjerodostojan direktni šerijatski tekst.
Odabrano mišljenje je prvi stav, ono na čemu je džumhur učenjaka, da je svima namaz valjan.
Ve billahi tevfik