PREGLED MUSLIMANKE KOD MUŠKOG GINEKOLOGA
PITANJE: Esselamu alejkum.
Imam jedno pitanje. Naime, zanima me da li žena u nedostatku ženskog ginekologa može ići muškom ginekologu, i da li ima smetnje ako taj dr. nije musliman, tj. katolik je ali je vrhunski doktor. U teškoj sam dilemi i odgađam svoj pregled već neko vrijeme, jer ne znam kako da postupim. Davno nekada sam nisam puno razmišljala o tome, išla sam dr. koji je po svim preporukama bio najbolji i to mi je jedino bilo važno. Nikad nikakvu neugodnost nisam doživjela od njega. S druge strane, bolnica je prepuna “muslimanskih” doktora, možda samo imenom, ja ne znam da li ima razlike uopće među njima, jer znam da uzimaju mito i ponašaju se jako ružno prema ženama.
U zadnje vrijeme puno razmišljam o tome, ali ne znam kako da postupim. Da li da nastavim ići tom svom “stalnom” doktoru koji mi je vodio sve trudnoće do sad ili da ipak promjenim doktora? Dobar ženski ginekolog kod nas u mom gradu ne postoji, dakle, i ja nemam ni u koga povjerenje kao u tog čovjeka. Nadam se da ćete mi odgovoriti i tako olakšati moju odluku. Allah vas nagradio najljepšim naradama na oba svijeta!
ODGOVOR: Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu.
Hvala Allahu i neka je salavat i selam na posljednjeg vjerovjesnika, a zatim:
Nema razilaženja među učenjacima da je muškarcima zabranjeno dirati i gledati stidno mjesto žena kojima nisu mahremi, kao i obrnuto. Na ovu zabranu ukazuju općepoznati šerijatski argumenti.
Izuzetak iz ove zabrane je međusobno liječenje suprotnih spolova u nuždi ili jakoj potrebi.
Na ovaj izuzetak ukazuje nekoliko hadisa. Između ostalih, najdirektniji je hadis koji se prenosi od Enesa, radijalalhu anhu, u kojem on kaže: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je išao u borbu sa Ummu Sulejm i ženama od Ensarija pa kada bi bio u borbi one bi napajale vodom i liječile ranjene”. Bilježe ga Muslim, Ebu Davud, Tirmizi i Nesai. Hadis je vjerodostojan jer ga prenosi Muslim u svom Sahihu.
Sa ovim hadisom učenjaci dokazuju dozvolu liječenja muškaraca od strane žena kojima oni nisu mahremi u slučaju nužde ili jake potrebe. Analogno tome, dozvoljeno je da se ženi muslimanki da se liječi kod muškaraca u slučaju nužde i jake potrebe.
Učenjaci svečetiri mezheba skoro da su složni na tome da je dozvoljene liječenje žene od strane muškarca koji joj nisu mahremi u slučaju nužde i jake potrebe.
Ova dozvola se ograničava i uslovljava ispunjavanjem određenih šartova. Ti šartovi su:
Prvi – da (u slučaju liječenja žene od strane muškarca) nema žene (muslimanke ili kjafirkinje) ljekara osposobljene za to.
Drugi – da se liječenje žene od strane muškarca vrši u prisustvu njenog mahrema ili da se žena pri liječenju ne osamljuje sa ljekarom.
Treći – da se prilikom liječenja ne gleda i ne otkriva i ne dira osim onaj dio tijela koji je nužno potrebno da se vidi, otkrije ili dodiruje.
Spomenuti šartovi se argumentiraju sljedećim fikhskim pravilima:
– “Nužda dozvoljava zabranjeno”
– “Ono što je dozvoljeno u nuždi ograničava se shodno potrebi”
– “Ono što je dozvoljeno iz opravdanja prestaje sa prestankom opravdanja”
– “Jaka potreba se spušta na stepen nužde”
Konkretan odgovor na pitanje:
Osnova je da tražiš i nađeš ženu ginekologa, svejedno muslimanku ili kjefirkinju, i nije šart da mora biti po preporukama među najboljim u svojoj specijalizaciji. Bitno je da je stručno osposobljena za posao koji obavlja.
Ako nema žene ljekara, ni u tvom mjestu življenja niti u bližim gradivima, onda se prednost daje ginekologu muslimanu. Muslimanu koji je vjernik, koji praktikuje neke ruknove islama čime ga svrstavamo među muslimane. Ne muslimanu po porijeklu i imenu, nego po uvjerenju i praktikovanjau vjere. Koji pada Allahu na sedždu, posti i slično.
Ako nema ni žene ni muslimana ginekologa, onda je zbog nužde dozvoljeno ići kod ginekologa nemuslimana, svejedno bio Bošnjak, Hrvat ili Srbin. S tim da se trebaš raspitati o moralu te osobe, tj. da ne bude od nemoralnih ženskaroša ili osoba koje prenose i pričaju o ženama koje pregledaju. Takođe, da ne bude od osoba koje mrze muslimane (i muslimanke) zbog vjere.
Ako nema niko osim ovakvih na kraju opisanih, onda da ti Allah olakša i bude na pomoći, radi šta moraš i kako možeš. Allah nikoga ne opterećuje preko njegovih mogućnosti.
Znači, pitanje kvaliteta i stručnosti ginekologa je drugorazredna stvar.
Ve billahi tevfik.